خبرهای تازه

امریکا برای بازرسان جنایات جنگی نیروهای آن کشور ویزه نمی‌دهد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

امریکا برای بازرسان اتهام‌های جنایات جنگی نیروهای نظامی اش در افغانستان، ویزه نمی دهد.

مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده می گوید که واشنگتن به بازرسان دادگاه بین‌المللی که بخواهند برای تحقیق درباره‌ی اتهامات جنایات جنگی در برابر نیروهای امریکایی در افغانستان به آمریکا سفر کنند، ویزا نمی‌دهد.

آقای پمپیو اظهار می‌دارد: “من سیاست محدویت های ویزه علیه افرادی را اعلام میکنم که در دیوان کیفری بین المللی مسوول تحقیق در مورد نیروهای امریکایی استند.”

درهمین حال، آقای پمیوهمچنان هشدار می‌دهد در صورتی که دیوان کیفری بین‌المللی رفتار خود را تغییر ندهد، امریکا گام‌های بیشتر از جمله تحریم‌های اقتصادی علیه این دیوان وضع خواهد کرد. 

آقای پمپیو می‌گوید: “وضع محدودیت ویزا علیه این دیوان پایان تلاش‌های ما نیست و اگر دیوان کیفری بین‌المللی رفتار خود را تغییر ندهد، آماده هستیم گام‌های بیشتر از جمله تحریم‌های اقتصادی را علیه آن وضع کنیم.”

دادگاه بین المللی هم اکنون در حال بررسی سندها و مدارک مربوط به جنگ افغانستان است و باید تصمیم بگیرد که آیا این دیوان بررسی رسمی در مورد افغانستان را آغاز کند یا نه؟ 

دادستان دیوان کیفری لاهه در سال ۲۰۰۷ بررسی‌های ابتدایی خود را درباره وضعیت افغانستان آغاز کرد و تاکنون بیش از ۱۱۲ مورد اتهام جنایت سنگین به این نهاد رسیده است اما با این تحریم، امریکا جلو بازرسی از نیروهایش را می‌گیرد. همچنان وزیرامور خارجه امریکا گفته که اعمال سیاست محدودیت ویزا در برابر بازرسان دادگاه بین المللی آغاز شده است.

همچنان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در نوامبر ۲۰۱۷ از این دیوان خواست تا مجوز لازم برای آغاز بررسی رسمی درباره ادعاهای مربوط به جنایات جنگی در افغانستان را صادر کند.

دولت دونالد ترامپ اما سال گذشته هم اعلام کرده بود که اگر دادگاه بین‌المللی بخواهد در مورد اتهامات جنایات جنگی در افغانستان تحقیق کند، به بازرسان این دادگاه اجازه ورود به آمریکا داده نخواهد شد، منابع مالی آن دراین کشور مسدود خواهد شد و بازرسان در دادگاه‌های آمریکا تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل