جهان

امریکا برای خروج هزاران سربازش از افغانستان آمادگی می‌گیرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

امریکا به عنوان بخشی از توافق صلح اولیه با گروه طالبان، قصد دارد هزاران سربازش را از افغانستان بیرون کند.

روزنامه واشنگتن پوست در گزارشی گفته است که اداره دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا برای خروج هزاران سربازش از افغانستان آمادگی میگیرد؛ اما این طرح  مشروط به توافق گروه طالبان به گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان و نیز تضمین ضد هراس افگنی این گروه خواهد بود.

در همین حال رییس جمهور امریکا در یک گفتگوی ویژه با یکی از رسانه‌های کشور اش گفته بود که امریکا تلاش دارد از جنگ‌های بی‌معنا در افغانستان و سوریه خارج شود.

آقای ترمپ گفته بود: “ما بسیار عقب کشیدیم، ما حالا بر سر مذاکرات و معاملات صلح کار می‌کنیم احتمالا شما شنیده باشید و می‌فهمید که ما نیروهای مان را می‌خواهیم از افغانستان هر چه زودتر خارج کنیم و می‌خواهم از این جنگ‌های بی‌‎معنی خارج شویم.”

امریکا عملا حدود ۱۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که با عملی شدن این طرح بین ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ سرباز امریکایی در کشور باقی خواهد ماند.

این طرح پس از ماه های گفتگوی زلمی خلیلزاد فرستاده‌ی ویژه امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در دوحه روی دست گرفته است.

آقای خلیلزاد پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات با گروه طالبان به کابل آمده و با سران حکومت و نیز اقشار مختلف جامعه دیدار کرد.

وی روز چهار شنبه در تویتی گفت: “پر دست آورد ترین سفرم را به افغانستان، از هنگامی که مسئولیت نماینده ویژه را بعهده گرفتم، به پایان میرسانم.ایالات متحده و افغانستان روی گام های بعدی توافق کرده اند، یک تیم مذاکره کننده و گروه حمایوی تخنیکی در حال نهایی شدن است.”

فرستاده‌ی ویژه امریکا افزود: “به دوحه می روم، اما قبل از آن توقفی در اسلام آباد خواهم داشت. در دوحه، اگر طالبان سهم خود را انجام دهند، ما هم سهم خود را انجام خواهیم داد، و توافق نامه را که روی آن کار می کردیم نهایی خواهیم کرد.”

امریکا پس از سقوط رژیم طالبان، بیش ۲۴۰۰ سربازش را در افغانستان از دست داده است و همچنان ۹۰۰ میلیارد دالر نیز هزینه حضور این کشور در افغانستان شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل