اخبار ساحوی

امریکا بیش از هشت ملیارد دالر را صرف مبارزه با مواد مخدر در افغانستان کرده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان پیشینه کارکرد امریکا در مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان را دلسرد کننده می خواند.

 

جان ساپکو در گزارشی به گنگره امریکا نوشته است: واشنگتن بیش از هشت میلیارد دالر را صرف مبارزه با مواد مخدر در افغانستان در سیزده سال گذشته کرده است، اما افغانستان هنوز در صدر تولید کنندگان تریاک در جهان است.

 

سیگر در بیست و نومین گزارش سه ماهه اش به کنگره و وزارت های خارجه و دفاع امریکا نوشته است که آنکشور از سال 2002 تا پایان سپتمبر سال جاری میلادی هشت اعشاریه چهار میلیارد دالر را در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان مصرف کرده است، اما هنوز افغانستان جایگاه جهانی اش در تولید تریاک را حفظ کرده است.

 

در بخشی از گزارش سه ماهه بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستانچنین تذکر یافته است” پیشینه عملکرد امریکا درمبارزه با تولید مواد مخدردرافغانستان، دلگرم کننده نیست. مصرف ایالات متحده درمبارزه بامواد مخدرازسال 2002 بدینسو از هشت میلیارد دالر تجاوز کرده است، اما هنوزافغانستان تولیدکننده پیشتاز تریاک در جهان باقی مانده است.محدود کردن کشت خشخاش وکاستن استفاده ازموادمخدردرحال حاضر با افزایش استفاده کنندگان هیرویین در چین به یک چالش قویتر تبدیل شده است و به تقاضا برای تریاک افغانستان افزوده است.”

 

 این مقام ارشد نظاره گر امریکامی گوید:  که  هرچند سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان در فبروری گفت که راهبرد تازه مبارزه با مواد مخدر امریکا تا شش ماه نهایی می شود، اما هنوز مبارزه با این پدیده بر اساس راهبرد سال 2012 صورت می گیرد.

 

در بخش دیگر این گزارش چنین نگاشته شده است ” با کاهش حضور ائتلاف بین المللی در افغانستان و وضعیت امنیتی شکننده  در برخی از ولایت های این کشور، منابع محدود برای اجرای برنامه هاونظارت براجرای آنها در عرصه مواد مخدر وجود دارد.”

 

بر بنیاد گزارش سیگر،وزارت دفاع امریکا در گزارش چهار ماه پیش اش در مورد تقویت امنیت و ثبات در افغانستان گفته بود که کمک های مستقیم بین المللی به پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان در سال 2016 میلادی بگونه چشمگیری کاهش خواهد یافت. این در حالیست که مواد مخدر یکی از عوامل عمده نا امنی در افغانستان دانسته می شود.

 

گزارش از فهیم نوری

Trending

خروج از نسخه موبایل