Connect with us

رویداد های اخیر

امریکا حدود۳۰۰ میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۲, ۱۴۰۰)

وزارت امور خارحه امریکا روز گذشته (چهارشنبه، ۲ ثور) از تعهد کمک حدود ۳۰۰ میلیون دالری با حکومت افغانستان خبر داده است.

انتونی بلنکن، وزیر امور خارجه امریکا، در حساب تویترش نوشته است که این کمک یک بخشی از بسته ۶۰۰ میلیون دالری است که دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین امریکا در نشست جهانی جینوا ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ با افغانستان تعهد کرده بود.

به گفته بلینکن، حکومت امریکا با کانگرس این کشور کار می‌کند تا زمینه دسترسی این کمک‌ها را در سال جاری به حکومت افغانستان فراهم کند.

نید پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در این باره گفت:”خوشحالیم اعلام می‌کنیم که به عنوان بخشی از تعهد ما برای سرمایه گذاری و حمایت از مردم افغانستان نزدیک به ۳۰۰ میلیون دالر کمک غیر نظامی برای افغانستان در سال ۲۰۲۱ اعلام میکنیم. این کمک به هدف حفظ دست آوردهای ۲۰ گذشته صورت می‌گیرد.”

وزارت خارجه امریکا گفته است که این کمک‌ها در بخش توانمندسازی زنان، تقویت رشد اقتصادی، مبارزه با فساد اداری، صحت، آموزش، جامعه مدنی و رسانه‌های مستقل مصرف خواهد شد.

حکومت افغانستان این کمک مالی امریکا را بیانگر تعهد دوامدار همکاری امریکا میداند.

 ارگ می‌گوید که خروج نیروهای خارجی از افغانستان به معنی قطع رابطه جامعه جهانی با حکومت افغانستان نیست.

این کمک امریکا در حالی با حکومت افغانستان تعهد می‌شود که جوبایدن رییس جمهور آن کشور چند روز پیش اعلام کرد که تمام سربازان‌اش را تا  ۱۱هم ماه سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج می‌کند، تصمیمی که شهروندان را در مورد کاهش کمک های امریکا نگران ساخته است.

رویداد های اخیر

بیش از ۶هزار جریب زمین از وجود مزارع کوکنار در بدخشان پاکسازی شده است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

قوماندانی امنیه بدخشان می‌گوید که بیش از شش هزار جریب زمین را از وجود مزارع کوکنار در بدخشان پاکسازی کرده است.

مدیریت مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه بدخشان، می‌گوید که از شروع کمپاین تخریب مزارع کوکنار در این ولایت بیش از شش هزار جریب زمین را از وجود بته‌های کوکنار پاکسازی کرده اند . به گفته‌ی این مسوولین، در سال‌جاری در بیش از ۱۰ ولسوالی کوکنار کشت شده است. شماری از دهقانان اما خواهان ارایه کشت بدیل هستند.

ولایت بدخشان در حوزه شمال‌شرق کشور از ولایت‌هایی است که مواد مخدر بیشتر در آن کشت می‌شود و امسال هم در بییش از ده ولسوالی آن کوکنار کشت شده است.

مدیریت مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه بدخشان، می‌گوید، کمپاین تخریب کشت‌زارهای کوکنار در این ولایت، دو ماه پیش آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. به گفته‌ی مسوولین، در این مدت شش هزار و ۳۰۰ جریب زمین از وجود بته‌های کوکنار پاک‌سازی شده است.

برخی از دهقانانی که مزارع شان تخریب شده می‌گویند که کوکنار نسبت به دیگر محصولات زراعتی عواید بلند دارد، اما حالا که زمین‌های شان پاک‌سازی شده خواهان ارایه کشت بدیل هستند تا دیگر کوکنار کشت نکنند.

به گفته‌ی مسوولین، ولسوالی‌های کشم، ارگو، درایم و جرم از ولسوالی‌های است که در آن نسبت به سایر اقلام زراعتی بیشتر کوکنار کشت شده است و کمپاین تخریب کشتزارهای کوکنار تا صفر ساختن آن در این ولسوالی و در کل بدخشان ادامه دارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نگرانی سازمان داکتران بدون سرحد از دور دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

سازمان داکتران بدون سرحد می‌گوید که از دور دوم اخراج مهاجران افغان توسط پاکستان عمیقاً ابراز نگرانی کرده است. بر اساس گزارش‌ها، تنها روز چهارشنبه ده‌ها خانواده به اجبار از پاکستان به افغانستان اخراج شدند.

این سازمان روز سه شنبه در یک بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که نگران تاثیرات نامطلوب این اخراج ها بر حقوق مهاجران است.

در بیانیه این سازمان افزوده شده است: «در حالی که افغانستان با فقر گسترده، خدمات صحی ناکافی و محدودیت‌ها در برابر زنان مواجه است، افغان‌ها با وسایل نقلیه مختلف به کشورشان باز می‌گردند.»

بر اساس این منبع، بسیاری از افغان‌ها سال هاست که در پاکستان زندگی می‌کنند، اما قانون به آن‌ها حق اقامت در محلی را که «خانه‌ خود» می‌گویند، نمی‌دهد.

به گزارش رسانه‌ها، مقام‌های پاکستانی مرحله دوم خروج مهاجران افغان از این کشور را از تاریخ ۱۵ اپریل آغاز کردند. این مهاجران کسانی هستند که کارت ای سی سی دارند. گفته می‌شود در مرحله سوم اخراج پناهجویان، کسانی که کارت پی او آر از کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل را دارند نیز از پاکستان اخراج خواهند شد.

وزارت امور مهاجرین در افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد که یک روز پیش نزدیک به ۲۳۰ مهاجر از طریق تورخم به اجبار به افغانستان فرستاده شده‌اند. روز دوشنبه، این وزارت از اخراج بیش از ۵۳ مهاجر افغان به شمول زنان و کودکان از پاکستان خبر داده بود.

تلویزیون سما در پاکستان، روز یک‌شنبه گزارش داد که در ده روز گذشته بیش از هشت هزار مهاجر افغان بدون مدرک به افغانستان بازگشته‌اند. به گفته این رسانه، از تاریخ سه تا ۱۳ اپریل، ۸۵۸۱ مهاجر افغان به کشور خود بازگشتند که شامل ۳۱۲۷ مرد، ۱۹۷۲ زن و ۳۴۸۲ کودک بودند.

رسانه‌های پاکستانی در آخرین روزهای ماه مارچ گزارش دادند که مقام‌های این کشور روند جمع‌آوری اطلاعات افغان‌های با اسناد را نیز آغاز کرده‌اند. در این گزارش‌ها آمده است که به مقام‌های و نیروهای امنیتی مناطق مختلف پاکستان دستور داده شده تا هویت و محل سکونت این مهاجران را پیدا کنند.

بر اساس گزارش سازمان پناهندگان سازمان ملل متحد، ۲،۱۸ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند. بر اساس نظرسنجی انجام شده در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ حدود ۱،۳ میلیون تن از این مهاجران دارای کارت پی او آر هستند. در سال ۲۰۱۷ نتایج یک نظرسنجی دیگر نشان داد که تعداد دارندگان کارت‌های ای سی سی به ۸۸۰ هزار تن رسیده است.

پس از به قدرت رسیدن دوباره امارت اسلامی در ماه اگست ۲۰۲۱ صدها هزار مهاجر افغان به کشورهای همسایه از جمله پاکستان مهاجر شدند. پیش از این مقام‌های پاکستانی گفته بودند که تعداد این مهاجران به ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن می‌رسد که شامل افغان‌های دارای مدارک نیز می‌شود.

در نوامبر ۲۰۲۳ پاکستان اخراج افغان هایی را که مدارک قانونی نداشتند، آغاز کرد. گفته می‌شود در نتیجه ادامه این اخراج‌ها بیش از نیم میلیون مهاجر از پاکستان اخراج شده‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

گزارش سازمان ملل: میلیون‌ها تن در افغانستان با گرسنگی و سوءتغذیه مواجه هستند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

در سال ۲۰۲۴، حدود ۱۵.۸ میلیون تن در افغانستان با بحران و سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه خواهند شد. سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش نتایج سالانه‌ سال ۲۰۲۳ می‌گوید که میلیون‌ها تن در افغانستان با گرسنگی و سوءتغذیه مواجه هستند و اکثریت مردم نیازهای اولیه خود را تامین کرده نمی‌توانند.

ملل متحد در این گزارش تصریح کرده است که بحران بشری در افغانستان در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت و این کشور در یک توسعه غیرقابل ملاحظه در این سال، یک دهه عقب‌گرد داشته است و در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند.

در بخشی از گزارش سالانه‌ی سازمان ملل متحد در باره افغانستان آمده است که: «اکنون افغان‌ها دسترسی به غذا را به عنوان ضروری‌ترین نیاز خود ذکر می‌کنند. میلیون‌ها تن که قادر به پرداخت یا تهیه نیازهای اولیه‌ی خود نیستند، با گرسنگی و سوءتغذیه روبه رو هستند.»

در این گزارش آمده است که با توجه به بحران اقتصادی، میزان تولید اقتصادی از سال ۲۰۲۱ به این‌سو، یک چهارم کاهش یافته است و بر اساس گزارش بانک جهانی، در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند.

در گزارش آمده است که: «بحران انسانی در طول سال ۲۰۲۳ ادامه یافت و نشانه‌های کمی از کاهش آن دیده می‌شود. افغانستان در یک توسعه غیرقابل توجه، یک دهه عقب‌گرد داشته است. با توجه به بحران اقتصادی، میزان تولید اقتصادی از سال ۲۰۲۱، یک چهارم کاهش یافته است، نیمی از جمعیت در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند و ۸۰ درصد خانواده‌ها کمتر از یک دالر امریکایی در روز به اعضای هر عضو خانواده درآمد دارند.»

در این گزارش آمده است که مساعدت‌های ملل متحد به افغانستان از تطبیق اهداف توسعه پایدار در این کشور حمایت می‌کند و سه مورد از اهداف توسعه پایدار که مورد حمایت قرار گرفته اند؛ صحت و سلامت خوب، برابری جنسیتی و از بین بردن فقر است.

سازمان ملل با اشاره به نظرسنجی اخیر گالوپ گفته است که ۹۵ درصد از مردم افغانستان خود را در رنج می‌بینند و میانگین امید به زندگی در پنج سال گذشته کاهش یافته است.

با این حال وزارت اقتصاد بر تداوم کمک‌های بشری به مردم افغانستان تأکید می‌کند و می‌گوید که این وزارت برای کاهش فقر در کشور برنامه‌هایی روی دست دارد.

این در حالیست که سازمان ملل همواره از وضعیت بد اقتصادی در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که برای ادامه کمک‌ها در افغانستان با کمبود بودجه مواجه ‌اند.

پیشتر این سازمان اعلام کرده بود که تنها شش درصد از بیش از سه میلیارد دالر بودجه مورد نیاز برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را دریافت کرده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!