جهان

امریکا: روسیه با طالبان و شبکه حقانی در افغانستان در تماس است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا تایید می کند که روسیه با گروه طالبان، شبکه حقانی ودیگر گروه ها درافغانستان در تماس است و از این کار سود می‌برد.

آقای اسپر در پاسخ به ادعاها مبنی بر انعام دادن روسیه به جنگجویان طالبان برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان، به کانگرس این کشور گفته است که تا هنوز هیچ اطلاعات تایید شده ای در باره ی این موضوع ندارد.

آقای اسپر میگوید: “من گزارش‌های اولی در این زمینه را به دست آورده بودم اما پس از آن‌که جنرال میلر و جنرال مکنزی در این مورد تحقیق کردند، هیچ یکی از آن ها فکر نمی‌کردند این گزارش معتبر باشد”.

در این میان مارک میلی رییس ستاد ارتش امریکا  می‌گوید که روسیه و برخی کشورهای دیگر، برای سال‌ها از طالبان، شبکه‌ی حقانی و سایر گروه‌های هراس افگن در افغانستان پشتیبانی مالی و آموزشی کرده است.

آقای میلی گفته است: “اگر کمک های مالی روسیه به شورشیان در افغانستان حقیقت داشته باشد، شما می‌دانید که من یک جنرال خشن استم، مثل هرکسی دیگر در ارتش. اگر این دستور از سوی دولت روسیه و یا هر نهاد دولتی دیگر برای کشتن سربازان امریکایی صورت گرفته باشد، این یک معامله‌ی بسیار بزرگ خواهد بود”.

برخی نظامیان پیشین امریکا که درافغانستان ماموریت داشته اند، نیز از رابطه عمیق میان طالبان و روسیه حرف می‌زنند.

جان نیکلسون فرمانده‌ی پیشین پشتیبانی ماموریت قاطع در افغانستان گفته است: “این یک معامله‌ی دو طرفه است که روسیه پیشنهاد و طالبان قبول کرده است. به صورت مستقیم و غیر مستقیم، این کار خلاف روحیه ی توافق صلح در افغانستان است”.

این درحالی است که روسیه وطالبان این گزارش را بی بنیاد خوانده اند و روسیه نیروهای استخباراتی امریکا را به قاچاق مواد مخدر درافغانستان متهم کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل