اخبار ساحوی

امریکا سوابق 37 زندانی را که قرار است از زندان بگرام رها شوند منتشر کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت دفاع امریکا در پیوند به فیصله اخیر کابل برای آزاد سازی37 زندانی از بازداشتگاه بگرام حکومت افغانستان را هشدار داده است.

وزارت دفاع امریکا در واکنش به تصمیم کابل گفته است اگر این زندانیان بنا بر ملحوظات سیاسی رها شوند، نگرانی کننده است زیرا این زندانیان دست شان به خون نظامیان افغان و خارجی آلوده است.

مقام های نظامی امریکا اسناد 37 زندانی را که قرار است به دستور کمیته رسیدگی به پرونده های زندانیان بگرام رها شوند منتشر کرده است.

ازمیان این 37 زندانی 3 تن آنان حین درگیری با نیرو های امنیتی افغان و نظامیان خارجی و در جریان حمله در برابر غیر نظامیان بازداشت شده اند، 17 تن دیگر از میان 37 زندانی در کار گذاری و تولید ماین های دست ساز متهم هستند.

به گفته نظامیان امریکایی، آزمایش های که پس از بازداشت این زندانیان صورت گرفته نشان دهنده آثار و علایم انفجار در بدن و لباس های 22 زندانی این بازداشتگاه وجود دارد.

اما ریاست جمهوری افغانستان می گوید: از 88 زندانی که خطرناک عنوان شده اند تنها در مورد 16 تن آنها اسناد وجود دارد.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهورگفت:” نیرو های خارجی و یا هم کشور های خارجی حق ندارند که فیصله یا تصمیم یک کشور مستقل و دارای حاکمیت را محکوم کنند و یا زیر سوال قرار دهند که ما این را شدیداً رد میکنیم، و حکومت افغانستان به اساس فیصله و تصمیم ارگانهای عدلی و قضایی کشور این تصمیم را اتخاذ کرده و بزودی کسانیکه اسناد برای ثبوت جرم شان وجود نداشته باشد آزاد میشوند”.

از سوی هم کمیته رسیدگی به پرونده های زندانیان بگرام از فیصله اخیر برای رهایی 37 زندانی از بازداشتگاه بگرام دفاع میکند.

عبدالشکور دادرس عضو کمیته رسیدگی به پرونده های زندانیان بگرام گفت:” یکی از صاحب منصبان پولیس که توسط مخالفین هشدار داده شده بود که به وظیفه نرود و این صاحب منصب وطندوست با همه تهدید ها به وظیفه ادامه میدهد و مخالفین وی را دستگیر میکنند و به قتل میرسانند و پسر همی صاحب منصب که نورالله نام دارد بنام بندی خطرناک در زندان بندی است آیا این اتهام قابل قبول است”.

در همین حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله میگوید:” کسانیکه انتحاری، طالب و یا دست شان به خون مردم بیگناه رنگین است نباید بخشیده شوند”.

گفته میشود که بازداشتگاه بگرام پس از سال ها چانه زنی که حتی این مسأله به تیرگی روابط میان کابل و واشنگتن نیز انجامید به دولت افغانستان سپرده شد. اما امریکا هنوزهم پیوسته تلاش دارد تا مانع رهایی زندانیانی شود که در رویداد های هراس افگنی دست داشته اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل