رویداد های اخیر

امریکا قرار است در ماه سپتامبر نیروهایش را از افغانستان خارج کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۴, ۱۴۰۰)

جو بایدن رییس جمهوری امریکا تصمیم گرفته است تا تمام سربازانش را تا ۱۱ سپتامبر سال روان میلادی از افغانستان بیرون بکشد.

واشنگتن پست گزارش کرده است که آقای بایدن قرار است تصمیم مبنی بر به تعویق انداختن روند خروج سربازانش از افغانستان را روز چهار شنبه به صورت رسمی اعلام کند.

واشنگتن پست می گویند که آقای بایدن همزمان با بیستمین سالگرد حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، که برای اولین بار ایالات متحده را به طولانی ترین جنگ خود کشاند، تکمیل خواهد کرد.

قرار است هزاران نیروی امریکایی فراتر از زمان بندی اول می که امریکا با طالبان توافق کرده بود، برای چندین ماه دیگر در افغانستان باقی بمانند.

در همین حال انتظار می رود انتونی بلینک، وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع امریکا روز چهارشنبه این تصمیم را به متحدان ناتو در بروکسل اعلام کنند.

این در حالی است که نشست استانبول برای صلح افغانستان که قرار بود به تاریخ ۱۶ آپریل در ترکیه برگزار شود پس از آن به تعویق افتاد که گروه اعلام کرد که آماده شرکت در این نشست در تاریخ تعین شده نیست.

ترکیه، قطر و سازمان ملل در یک اعلامیه مشترک می گویند که این نشست میان هییت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در ۲۴ آپریل برای ده روز تا چهارم ماه می سال روان میلادی در استانبول برگزار خواهد شد.

در این اعلامیه تاکید شده است که برگزار کنندگان این نشست به حمایت از یک افغانستان مستقل، آزاد و یک پارچه، متعهد استند. وزارت خارجه ترکیه می گوید که هدف اساسی نشست استانبول تسریع روند جاری گفتگوهای میان افغان ها برای دستیابی به صلح دایمی و عزتمند در افغانستان است.

در اعلامیه مشترک آمده است که این نشست روی کمک به طرف های مذاکره کننده برای دستیابی به نکات مشترک و اصول اساسی روی نقشه راه برای توافق آینده سیاسی و پایان جنگ افغانستان می چرخد.

Trending

خروج از نسخه موبایل