رویداد های اخیر

امریکا: نشست استانبول جاگزین گفتگوهای دوحه نبوده

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱, ۱۴۰۰)

امریکا می‌گوید که نشست استانبول جاگزین گفتگوهای دوحه نبوده؛ بل بخشی از تلاش‌ها سیاسی برای تامین یک راه حل سیاسی در افغانستان است.

نید پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، روز گذشته( سه شنبه، ۳۱ حمل) در نشست خبری گفت که:” گفتگوهای دوحه ادامه خواهد داشت و تلاش‌های است که ما در آنجا روی منابع سرمایه گذاری کرده میتوانیم. ما میدانیم که توسط دیموکراسی، توسط راه حل سیاسی، و توسط گفتگوها به رهبری و مالکیت‌ افغان‌ها صلح، ثبات و امنیت در افغانستان تامین میشود.”

پرایس افزود که اداره بایدن به این باور است که راه حل نظامی برای جنگ افغانستان وجود ندارد.

او در این باره گفت:” نشست استانبول یک بخش از تلاش‌های گسترده است، یعنی همکاری‌های دیپلوماتیک گسترده. از برگزار کننده‌‎گان آن ترکیه، قطر و سازمان ملل تشکری میکنیم. من در باره زمان و وضعیت فعلی آن باید به آنها گفتگو کنم.”

این در حالی است که ترکیه، سازمان ملل و قطر به گونه رسمی اعلام کرده که نشست ترکیه برای صلح افغانستان تا تاریخ چهارم ماه می به تعویق افتاده است.

ترکیه، قطر و سازمان ملل در یک اعلامیه گفته است که ” با در نظر داشت پشرفت‌های پسین و مشوره‌ها با همه طرف‌ها موافقه شد تا این نشست تا پشرفت‌های معنی دار به تعویق افتد.”

از سوی دیگر، طالبان قبل از این در واکنش به تمدید زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفته که تا خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان در نشست‌ها در باره صلح افغانستان شرکت نمی کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل