خبرهای تازه

امریکا ۷۰۰۰ سربازاش را از افغانستان خارج می کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

ایالات متحده امریکا نصف از سربازانش را از افغانستان خارج می کند.  

شماری از رسانه های بین المللی از قول مقام های امریکایی گزارش داده اند که دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا از وزارت دفاع این کشور خواسته است تا در مورد برنامه خروج نصف و یا تمامی سربازان امریکا از افغانستان کار کند.

مقام های پنتاگون گفته اند که در این مورد کارها را آغاز کرده اند و در اوایل سال آینده میلادی جزییات این برنامه را به رییس جمهور ترمپ خواهند سپرد.

لیندسی گراهام، یک سناتور امریکایی میگوید: “هدف ما خروج از افغانستان به شکل مصوون و طبق شرایط در کشور است، من باور دارم که این تصمیم را رییس جمهور گرفته است و فکر میکنم در حال حاضر تمام تیم امنیت ملی نگرانی شان را ازین تصمیم ابراز کرده اند.”

با این حال حکومت افغانستان نگران این تصمیم امریکا نیست؛ هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری در صفحه ی فیسبوک اش نوشته است که سربازان امریکایی تا حد زیاد مصروف آموزش، کمک های تخنیکی و مشوره دهی فعالیت دارند و خروج شان از افغانستان روی وضعیت امنیتی تاثیر منفی ندارد.

هارون چخانسوری گفته است: “چند هزار سرباز خارجی که آنها هم در بخش مشوره دهی، آموزش، همکاری تخنیکی و مسوولیت حمایتی دارند،  خروج شان بر امنیت تاثیری نخواهد داشت، برای اینکه در چهار سال و شش ماه گذشته مسوولیت های امنیتی به طور کامل به دست افغانها است.”

شورای امنیت ملی نیز گفته است که نیروهای امنیتی کشور میتوانند به تنهایی مسوولیت های امنیتی را بر دوش گیرند.

نظامیان امریکایی که گذشته خدمت در افغانستان را دارند، این تصمیم دونالد ترامپ را پیش از وقت می دانند. به باور آنان این تصمیم امریکا را با خطر جدی رو به رو خواهد کرد.

از سویی هم وزیر دفاع امریکا که خواستار حفظ نیروهای کشورش در افغانستان است به دنبال این تصمیم از مقامش استعفاء کرده است.

جنرال جان آلن، نماینده پیشین امریکا در ایتلاف مبارزه علیه داعش در این مورد چنین بیان داشته است: ” این برای ما میتواند یک بحران باشد، ما در آنجا مسوولیت اجباری داریم مردم افغانستان برای مدت زمانی به ما وابسته هستند تا بتوانند با طالبان بر سر صلح معامله کنند، یک حکومت مطمین بسازند و اقتصاد شان را به پای خود ایستاده کنند. اعلام خروج نیروها میتواند در حال حاضر آشوب برپا کند، بناءً ما باید بسیار محتاط این اعلام باشیم.”

شماری از آگاهان سیاسی افغان در پاسخ به اینکه آیا امریکا شرط طالبان بر بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان را پذیرفته است، می گویند که واشنگتن می خواهد با این تصمیم صداقت خود را در گفتگوهای صلح با طالبان ابراز کند.

احمد سعیدی یکی از این آگاهان گفت:” امریکا میخواهد که یک حسن نیت مبنی بر خروج نیروهایش را به طالبان نشان بدهد، در حالیکه طالبان خواهان خروج کلی این نیرو ها استند.”

رییس جمهور امریکا در حالی تصمیم خروج پنجاه درصد سربازان کشورش را اعلام میکند که نماینده‌ی ویژه وزرات خارجه آن کشور برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان دیدار و گفتگو کرده است.

امریکا اکنون چهارده هزار سرباز در افغانستان دارد که با تصمیم دونالد ترمپ هفت هزار آنها از افغانستان خارج می‌شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل