اخبار ساحوی

امضای قرارداد پروژه تولید برق گازی ۴۲ میگاوات با شرکت بیات پاور

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

وزارت انرژی و آب کشور امروز قرارداد تولید برق گازی ۴۲ میگاوات را به ارزش حدود ۳۹ میلیون دالر با شرکت بیات پاور به امضا رساند.

این پروژه تولید برق از گاز در ولایت شمالی جوزجان راه اندازی گردیده و قرار است کار آن سه هفته بعد آغاز و تا شش ماه  دیگر تکمیل شود.

بخش عمده از مصارف انرژی برقی افغانستان از منابع صادراتی کشورهای همسایه و اکثرا از ترکمنستان و ازبکستان تامین میشود و حکومت افغانستان اخیرا تلاش های را در جهت تولید برق از منابع داخلی انجام داده است.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب کشور در مراسم امضای قرار داد این پروژه گفت: “این پروژه ها ما را به خودکفایی نزدیک می کند و هم چنان برای انکشاف بخش برق داخلی و ایجاد شغل برای متخصصین و جوانان سودمند است.”

از این نیروگاه برق گازی که در ولسوالی یتیم تاق ولایت جوزجان ساخته میشود، بیش از ۳۰ هزار خانواده و ۱۰ کارخانه تولیدی در ولایات جوزجان، بلخ، سمنگان، و فاریاب بهره مند خواهند شد.

حمیدالله رهین، معاون شرکت بیات پاور در مراسم امضای قرار داد گفت: “امروز روز خاص و یک آغاز خوب برای افغانستان از لحاظ خود کفا شدن در عرصه انرژی برق است امروز توافق نامه پروژه اجرایی به ظرفیت ۴۲ میگاوات برق در شبرغان به امضا رسید.”

راه اندازی این پروژه مورد استقبال گرم نمایندگان مردم و باشندگان ولایت جوزجان نیز قرار گرفته است.

فهیمه سادات، نماینده مردم جوزجان در مجلس نمایندگان گفت این پروژه هم سبب خودکفایی و ایجاد شغل گردیده و هم باعث افزایش عواید حکومت خواهد شد.

علاوه بر این پروژه، وزارت انرژی و آب کشور قرارداد پنج پروژه آب رسانی را نیز با شماری از شرکت های پیمان کار به امضا رساند.

هزینه  این پروژه ها به 195 میلیون افغانی می رسد که شامل بازسازی کانال ها و دیوار های استنادی در ولایت های فراه، سرپل، بغلان و ننگرهار می شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل