تجارت

اموال هندی برای نُخستین بار از طریق افغانستان راهی اوزبیکستان شد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۶, ۱۴۰۰)

یک تجار هندی برای نُخستین بار اموال تجارتی را از طریق پاکستان و افغانستان به اوزبیکستان صادر کرد.

مولانا زهیر، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان به صدای امریکا گفته است که نُخستین محمولهٔ ۱۴۰ تنی ترانزیتی کالا‌ی صادراتی هندی روز گذشته (چهارشنبه ۲۵ حوت) راهی تاشکند، پایتخت اوزبیکستان شد.

مولانا زهیر به صدای امریکا گفت که این محمولهٔ تجارتی روز گذشته از طریق گذرگاه تورخم وارد کابل شده بود.

وزرات صنعت و تجارت امارت اسلامی تسهیل‌بخشی این کالا‌ی ترانزیتی هند را در یک مراسم ویژه آغاز کرد و آنرا یک گام بزرگ بسوی مبدل ساختن افغانستان به یک نقطهٔ اتصال تجارتی میان آسیای جنوبی و مرکزی عنوان کرد.

یک مقام پاکستانی به صدای امریکا گفت که این کالا پیش از آنکه در موترهای باربری راهی کابل شود، از شهر ممبای هند به بندر شهر کراچی پاکستان انتقال یافت.

او افزود که این معاملهٔ ترانزیتی بر اساس یک توافق تجارتی که در همین اواخر میان پاکستان و اوزبیکستان امضاء شده است، صورت گرفت.

شوکت میرضیایف، رییس جمهور اوزبیکستان این توافقنامه را در جریان سفرش در اوایل ماه جاری به اسلام‌‌آباد، امضاء کرد.

رادیو آزادی به نقل از مولانا زهیر نوشته که گفته است: “این شعار ما بوده که افغانستان را به چهار راه اقتصادی تبدیل خواهیم کرد و انتقال محموله های امروز یک مثال و یک آغاز است.”

اما مقامات پاکستانی تاکید کرده اند که این معاملهٔ تجارتی کاملاً به گونهٔ خصوصی ترتیب و تنظیم شده است و حکومت‌های هیچ یکی از این کشورها در آن دخیل نبوده اند.

تحت توافقنامهٔ تجارت ترانزیتی افغانستان – پاکستان (APTTA) اسلام‌آباد به کابل اجازه می‌دهد که برای تجارت بین المللی از بنادر‌آبی و مسیر‌های زمینی و هوایی پاکستان کار بگیرد. اما تجار افغانستان همواره از عدم تطبیق مواد این توافقنامه از سوی پاکستان شکایت داشته اند.

همچنان بر اساس این توافق، تجار افغان می‌توانند کالای شان را از طریق زمین، هوا و آب به هند صادر کنند، اما کالای هندی را به دلیل روابط کشیده میان اسلام‌آباد و دهلی جدید، تنها می‌توانند از طریق مسیر‌ آبی وارد کنند.

عبدالرزاق داوود، مشاور صدر اعظم پاکستان در اوایل ماه جاری در صفحهٔ تویتراش نوشت که با افغانستان در مورد اجازۀ تردد آزاد موترهای باربری به هدف ترانزیت کالاهای تجارتی به توافق رسیده اند.

او این اقدام تازه میان دو کشور را، گام مهم در بخش اتصال منطقه‌ای عنوان کرد.

مشاور صدر اعظم پاکستان گفته بود که براساس توافق جدید میان افغانستان و پاکستان، قرار است از تاریخ ۲۱ مارچ موترهای باربری که جوازنامه دریافت کرده اند، رفت و آمد میان دو کشور را آغاز کنند.

با آنهم پاکستان در همین اواخر به هند اجازه داد تا با استفاده از مسیر زمینی ۵۰ هزار تن گندم را منحیث بخشی از کمک‌های بشری هند به افغانستان انتقال دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل