رویداد های اخیر

امیرخان متقی: خواستار برقراری مناسبات مثبت با جهان هستیم

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۲, ۱۴۰۰)

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان با شرکت از طریق ارتباط تصویری در کنفرانس مشترک رویدادهای افغانستان و بنیاد زکات امریکا با مضمون صلح و کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان در واشنگتن گفته است که امارت اسلامی خواستار برقراری مناسبات مثبت با ملل جهان بر پایه احترام متقابل است تا بخشی از رقابت و دشمنی‌ قدرت‌های بزرگ نباشیم.

سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد:” به دنبال برقراری روابط سازنده و مثبت با کشورهای همسایه، منطقه و جهان هستیم.”

متقی با بیان این که مشتاق تبدیل افغانستان به پل همکاری در منطقه آسیا هستند، ادامه داد:” هرگز به کسی اجازه نخواهیم داد تا دوباره از خاک افغانستان برای آسیب رساندن به دیگران سوءاستفاده کند. همچنین به دیگران نیز اجازه دخالت در امور داخلی کشور‌مان نخواهیم داد. به منافع و مطالبات قانونی ملل دیگر احترام می‌گذاریم و در مقابل نیز خواستار اقدام مشابه هستیم.”

وی همچنین خاطرنشان کرد:” هم اکنون ۵۰۰ هزار کارمند از حکومت قبلی به کار خود ادامه می‌دهند. پس از سقوط حکومت قبلی رویکرد پیش‌داورانه در مورد کسی نداشتیم.”

متقی توافق طالبان با امریکا در فبوری ۲۰۲۰ را نقطه عطفی در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان دانست، گفت:” اکنون وقت آن رسیده است که به افغانستان فرصت نقش‌آفرینی مثبت در زمینه برقراری ثبات در جهان، رشد اقتصادی و ساخت آینده‌ای بهتر داده شود.”

سرپرست وزارت امور خارجه با بیان این که این کشور در آگست سال گذشته از یک دوره حساسی گذر کرد، بیان کرد:” انتقال کنترل به امارت سلامی برخلاف شایعات در یک فضای مسالمت آمیز تحقق پیدا کرد.”

متقی ادامه داد:” امارت اسلامی افغانستان با پیام اتحاد ملی وارد کابل شد و دست‌های برادری و صلح خود را به رقبای سیاسی و نظامی دراز کرد. چنین اقدامی متمدن، انسانی و اسلامی به ندرت دیده شده است.”

Trending

خروج از نسخه موبایل