بی بی سی فارسی

انتقاد از ‘کمک غذایی’ دولت افغانستان؛ یکی گفت ‘در کدام آسیاب این گندم را آرد کنیم’

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

اخیرا دولت افغانستان برای دستکم یک هزار خانواده نیازمند در کابل چهارونیم کیلو گندم به هر خانوار کمک کرد. واکنش‌ها به این میزان کمک دولت به نیازمندانی که به دلیل قرنطینه کابل بیکار شده اند، از همان زمان آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.

ویدیدیوهای متعددی از ساکنان پایتخت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که حکایت از نارضایتی و انتقاد مردم از کمیت، کیفیت و چگونگی توزیع گندم دارد.

یکی از این ویدیوها مرد میان‌سالی را نشان می‌دهد که کنار یک کیسه گندم در وسط کوچه‌‌ای در شهر کابل ایستاده و با کاسه‌/ظرف کوچکی به مردم محله گندم توزیع می‌کند.

او با لحن کنایه‌آمیزی می‌گوید: “نمی‌دانم این مقدار گندم را برای مصرف خود ما داده‌اند یا به مرغ‌های ما؟ سهم مردم از ملیون‌ها دلاری که کمک شده همین است؟ در کدام آسیاب این گندم را آرد کنیم؟”

https://www.facebook.com/watch/?v=215177623245488

از ثبت نخستین واقعه مثبت کرونا در افغانستان حدود دو ماه می‎گذرد. در هفته‎های اخیر معلوم شد این ویروس به مرحله گردش سریع در اجتماع رسیده و در بسیاری ولایات ریشه دوانده است.

هرات در غرب افغانستان که ولایت هم مرز با ایران است نخستین ولایتی بود که گشت و گذار شهروندان در آن محدود شد. دو هفته بعد از هرات کابل پایخت افغانستان هم قرنطینه شد.

اعمال محدودیت بر رفت‎وآمد مردم در پایتخت که پرجمعیت‌ ترین شهر کشور است نگرانی‎ها را درباره تامین معیشت خانواده‎های کارگران روزمزد افزایش داد. کارگرانی که به دریافت کمک از دولت دل بستند.

حدود دو هفته پیش، در ۱۹ حمل/فروردین گام اول کمک دولت به نیازمندان برداشته شد و به یک هزار خانوار نیازمند در کابل چهارو نیم کیلو گندم توزیع شد.

در یک محل توزیع گندم، کودک و پیر و جوان دور او صف کشیده‌اند تا سهم خود را به خانه ببرند.

یکی از اهالی محل هم این صحنه را در صفحه فیسبوکش به گونه زنده پخش کرده‌است.

ویدیوهای دیگری که از جریان توزیع کمک در ناحیه شانزدهم شهر کابل در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، صدها نفر را نشان می‌هد بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شانه به شانه هم در تلاش نزدیک شان به کامیونی هستند که کمک دولت را به محله‌شان آورده است.

با پخش این ویدیوها موج‌ تازه‌ای از انتقادها دولت را نشانه گرفت.

وحید عمر رییس کمیته دولتی مبارزه با شیوع کرونا که به روز چهارشنبه ۲۷ حمل/فروردین همراه با وزیر بهداشت افغانستان برای پاسخ گویی به مجلس نمایندگان فرا خوانده شده بود در پاسخ انتقاد نمایندگان از میزان کمک و چگونگی توزیع آن گفت‌ توزیع چهارونیم کیلو گندم برای تعدادی در کابل “یک پروژه آزمایشی بوده و برنامه‌های بزرگ‌تری در آینده روی دست گرفته خواهد شد”.

ولی آرین با همرسانی ویدئوی آقای عمر در توئیتر نوشته “قضاوت به دست شما!”

https://twitter.com/waliarian/status/1250455693397831681

این کمک دولت و آزمایشی خواندن آن دستمایه طنز تعدادی از کاربران شبکه‎های اجتماعی شد و در تویتر هشتک #چهارونیم-کیلو-گندم ایجاد شد.

طارق عظیم نوشته “دولت افغانستان می‌گوید، توزیع ۴٫۵ کیلوگرام گندم در غرب کابل یک برنامه آزمایشی بود و موفقانه به پایان رسید. در قدم بعدی ۹ کیلوگرام گندم و جواری (ذرت) را یک‌جا کرده برای نیازمندان توزیع می‌کنیم و منتظر می‌مانیم در چند روز گندم و جواری را جدا می‌سازند.”

مصدق پارسا نوشته “برای نخستین بار، پس از خدا که ‌آدم و حوا را با گندم آزمایش کرد، این دولت افغانستان است که توانسته تجربه آزمایش انسان با گندم را تکرار کند.”

https://www.facebook.com/musadiq.parsa/posts/3204487619574198

حدود یک ماه پیش به تاریخ ۱۷ مارچ/مارس محمداشرف غنی، رییس جمهوری دستور داد تا ۲۴ هزار تن گندم از ذخایر استراتیژیک دولتی برای قشر آسیب‌پذیر جامعه توزیع شود. معلوم نیست که این گندم از چه زمانی در خزانه دولت نگهداری می‌شده است.

کسانی که گندم مساعدتی را دریافت کرده اند در کنار مقدار از کیفیت پایین آن شکایت کرده اند. کاربری با گذاشتن عکسی نوشته موفق شده از چهارونیم کیلو گندم یک ونیم کیلو گندم سالم و قابل استفاده جدا کند.

با این حال دولت افغانستان وعده کرده که کمک‌های بیشتری در آینده برای نیازمندان در نظر دارد. معلوم نیست که با قرنطینه‌شدن ولایت‌های بیشتر دولت چقدر امکان کمک‌های بیشتر را به افراد نیازمند در سراسر کشور خواهد داشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل