خبرهای تازه

انتقاد ها از انصراف دیرهنگام نامزدان ریاست جمهوری

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

انصراف شماری از نامزدان انتخاباتی در دقایق نود، انتقاد تند نهاد های ناظر را بر انگیخته است.

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از میان هژده نامزد انتخابات ریاست جمهوری، زلمی رسول و شیدا محمد ابدالی از ادامه رقابت  انصراف کرده  و محمد حنیف اتمر مبارزات انتخاباتی خود را  تعلیق و تا اکنون رسما از هیچ نامزدی حمایت  نکرده است.

نهاد های ناظر انتخاباتی می گویند نامزدان که در آخرین روز های که به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده انصراف می کنند در موجودیت لایحه  باید مجازات می شدند.

یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات ازاد و عادلانه افغانستان می گوید: “در قانون انتخابات بحث انصراف مشخص است اما بعضی  تکت ها و کاندید ها تا اکنون سرنوشت شان نزد کمیسیون انتخابات معلوم نیست. این جفا بزرگ است که رای دهنده خبر ندارد می آید به این کاندید رای می دهد و از لحاظ اقتصادی هزینه که در اوراق مصرف شده هم جفا است ،اگر لایحه می داشتیم این ها باید مجازات می شدند.”

بر اساس جدول زمان بندی انتخابات ریاست جمهوری ، نامزدان این انتخابات  پس از انتشار فهرست  ابتدایی یعنی در دوم ماه ثور سال جاری خورشیدی باید انصراف می کردند.

عبدالعزیز ابراهیمی  سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید: ” کاندیدان حق داشتند که به تاریخ دوم ثور انصراف بدهند که انصراف نداده اند و حالا که انصراف می دهند آرای شان حساب نمی شود و احتمالا طبق طرزالعمل جدید کمیسون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی جریمه خواهند شد.”

کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی می گوید که تا اکنون از منصرف شدن نامزدان انتخابات ریاست جمهوری رسما اطلاع ندارند.

چمن شاه اعتمادی رییس دبیر خانه کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی می گوید: “علناََ و رسماََ اطلاعیه ای در مورد انصراف نامزدان از سوی تکت های شان به نشر نرسیده است.”

با این همه نامزدان که در وقت معین بر اساس جدول زمان بندی انتخابات ریاست جمهوری انصراف نکرده اند پول را که به بخاطر نامزد شدن به عنوان ضمانت به کمیسیون تحویل کرده بودند دوباره بر آن نامزد ها داده نمی شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل