خبرهای تازه

انتقاد ها از موضع گیری ضعیف کمیسیون حقوق بشر در مورد رهایی زندانیان شبکه حقانی

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

موضع گیری کمیسیون مستقل حقوق بشر در پیوند به رهایی انس حقانی و دو عضو دیگر شبکه حقانی جدی نیست.

نهاد های جامعه مدنی و سیاسیون می گویند: نیاز است تا کمیسیون حقوق بشر در برابر جنایتکارنی که از امتیاز معافیت برخوردار می شوند موضع جدی و مستقل داشته باشد.

نصرالله ستانکزی، استاد دانشگاه تاکید می کند:”از نظر قانون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، این کمیسیون هر موضوع حقوق بشری را نظارت باید بکند و به اذهان عامه برساند. از جمله وظایف اش است که در رهایی این سه تن کمیسیون حقوق بشر باید نظر مثبت و منفی خود را ارایه می کرد.”

شبکه حقانی مسوولیت خونین ترین حملات هراس افگنانه را در افغانستان به عهده گرفته بود و تا جایکه انس حقانی و حافظ رشید هم به حبس ابد محکوم شده بود، سکوت دو روزه کمیسیون حقوق بشر باور ها را  بر آن داشت که این نهاد استقلایت ندارد.

عزیز رفیعی، رییس مجتمع نهاد های جامعه مدنی می گوید: “نهاد های جامعه مدنی افغانستان به صورت بسیار واضح موضع خود را آشکار کرده اند توقع می رفت که کمیسیون حقوق بشر به خاطر جنایت های جنگی که گروهای تروریستی که در افغانستان مرتکب می شوند و به خاطر جنایتکاران که متاسفانه از امتیاز معافیت در افغانستان برخوردار می شوند موضوع بسیار سریع و مستقل خودشان را اعلام می کرد.”

در روز سوم کمیسیون حقوق بشر با نشر اعلامیه‌ای تاکید کرده است که در هر مرحله گفتگوهای صلح، حضور و سهم‌گیری قربانیان جنگ لازمی است تا از این طریق صلح پایدار و عادلانه در افغانستان تامین گردد.

عبدالشکور مشکور، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر ” کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در آن حقوق و آزادی های بشری تامین باشد حمایت می کنند در مسایل همیشه روی این که حقوق قربانیان حقوق خانواده های قربانیان و مسله حق مردم در نظر گرفته شده باشد هیچ وقت ما به این قانع نیستم که سر حقوق الاتباع معامله صورت بگیرد.”

کمیسیون حقوق بشر می گوید: که اگر طرف‌های درگیر جنگ و جامعه بین‌المللی به حقوق بشری قربانیان و‌ مطالبات‌ شهروندی آنان در روند گفتگوها توجه نکنند،‌ باورمندی مردم‌ به روند صلح کاسته می‌شود.

شبکه حقانی گروه که با پیام کافران بترسید و ما می آیم 18 سال تمام در برابر نظام و مردم افغانستان جنگیده است، بدهی بود که رهایی سه عضو برجسته این گروه از بند حکومت، ارگ را با موج از انتقاد ها رو به رو کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل