Connect with us

رویداد های اخیر

انتقاد وزیر خارجه ایران از سیاست‌های امریکا در قبال افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: جدی ۲۰, ۱۴۰۰)

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، از سیاست‌های نادرست امریکا و متحدان اش در ۲۰ سال گذشته در افغانستان انتقاد کرده و گفته که در پی این سیاست‌ها روابط افغانستان با همسایه‌ها خدشه دار شده است.

حکومت ایران در یک اعلامیه گفته که عبداللهیان در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی این اظهارات را ابراز کرده است.

وزیر خارجه ایران گفته که تلاش‌های افغان‌ها نشان داد که هیچ قدرتی خارجی نمی تواند افغانستان را اشغال کند.

حکومت ایران گفته که امارت اسلامی افغانستان در باره تشکیل حکومت همه شمول در افغانستان اظهارات مثبت ابراز کرده است.

وزیر خارجه ایران گفته که کشور اش ” از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای کمک‌های بیشتر برای کاهش مشکلات افغان‌ها استفاده خواهد کرد.”

امیر عبداللهیان افزوده که سرمایه‌های منجمد شده افغانستان توسط امریکا باید بر بنیاد دلایل بشردوستانه آزاد شود تا باعث پیشرفت اقتصادی افغانستان شود.

در همین حال، هیات افغانی در جریان سفر اش به ایران در باره پلان‌ امارت اسلامی برای مبارزه با گروه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و همچنان در باره جلوگیری از قاچاق مواد مخدر معلومات داده است.

متقی گفته که ایران همیشه از افغانستان حمایت کرده و حکومت جدید در افغانستان به ضد هیچ همسایه نیست.

متقی در این باره گفت:”با وجودیکه امریکا با شکستی ننگین از افغانستان خارج شد، اما همچنان به سیاست‌های خود علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهد و در نتیجه این سیاست‌ها ۸۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند.”

در این دیدار دو طرف در باره توافق مشترک بر سر آب دریایی هلمند گفتگو کرده و هیات  امارت اسلامی گفته که یک کمیسیون امارت با مقام‌های ایرانی در این باره گفتگو خواهند کرد.

در همین حال، بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، گفته که متقی در جریان سفر اش به ایران با حسن کاظمی قمی، نماینده ایران در امور افغانستان نیز دیدار کرده است.

کریمی افزوده که دو طرف در باره روابط دوجانبه، تجارت، ترانزیت و موضوعات امنیتی نیز گفتگو کرده اند.

هر دو طرف توافق کرده که موقعیت جغرافیایی افغانستان باید آسیایی میانه را با آسیایی جنوبی وصل کند.

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در نشست شش جانبه در اوزبیکستان اشتراک نمود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

حمیدالله اخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی جهت ملحق شدن به دهلیزی شش جانبه، روزگذشته (سه‌شنبه، ۴ثور) در رأس یک هیئت به اوزبیکستان سفر کرد و در نشست شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و اوزبیکستان اشتراک کرد.

هیئت افغانستان با هیئات کشورهای دیگر در این نشست، در باره توسعه انتقالات از مسیر دهلیز شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و اوزبیکستان بحث نمود.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌گوید که در حاشیه این نشست سرپرست این وزارت با معینان وزارت ترانسپورت روسیه و بلاروس نیز دیدار نموده است.

همچنان سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در دیدار با معینان وزارت ترانسپورت کشورهای روسیه و بلاروس در باره گسترش انتقالات ترانزیتی میان افغانستان و روسیه، افغانستان و بلاروس و فراهم شدن تسهیلات ترانسپورتی گفتگو کرده است.

این وزارت افزوده است که سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی با وزیر ترانسپورت و نماینده خاص رئیس جمهور اوزبیکستان در امور افغانستان نیز دیدار دوجانبه داشته و در باره گسترش انتقالات ترانسپورت جاده‌ای میان دو کشور گفتگو نموده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار هیأت عالی رتبه مالیزیایی با مقام‌های امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

هیأت اعزامی از کشور مالیزیا به‌سرپرستی داکتر شاه‌زلینا، نماینده صدراعظم این کشور در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه گفت، مالیزیا خواهان گسترش روابط خود با امارت اسلامی است.

نماینده صدراعظم مالیزیا در این دیدار گفته است که، کشورش همچنان خواهان ایجاد برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت برای دیپلومات‌ها و کارمندان دولتی افغانستان در زمینه‌های مختلف است.

در همین‌حال، سرپرست وزارت خارجه در این دیدار روابط افغانستان و مالیزیا را در حال گسترش خواند و از دولت این کشور خواست تا برای افغان‌های مقیم مالیزیا امکانات صحی و آموزشی را فراهم نماید.

درهمین حال، معاون سیاسی ریاست الوزراء در دیدار با هیئت دولت مالیزیا، گفت که امارت اسلامی در بخش‌های اقتصادی و سیاسی دست‌آوردها دارد و به‌شمول منطقه، جهان از افغانستان نگرانی ندارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار ضمیر کابلوف با وزرای خارجه و داخله امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۴, ۱۴۰۳)

ضمیر کابلوف، نماینده رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان گفته است، که هر نشستی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود باید به توافق حکومت افغانستان باشد و توافق حکومت افغانستان در نشست آیندۀ دوحه که از سوی سازمان ملل برگزار می‌گردد، نیز ضروری است.

نماینده رئیس جمهور روسیه افزوده است، که جامعه جهانی باید بجای میکانیزم‌های چند جانبه، روابط و میکانیزم‌های دوجانبه را با حکومت افغانستان اتخاذ کند.

از سوی هم آقای متقی، از موقف مسکو در نشست‌های جهانی استقبال کرده و بر تقویت روابط سیاسی و تجارتی تاکید کرده است.

با این حال آقای متقی افزوده که روابط افغانستان با کشورهای منطقه در حالی شگوفایی است و افغانستان در بیشتر کشورهای منطقه سفارت دارد.

همزمان با این آقای کابلوف از وزیر امورخارجه کشور دعوت کرده است که در سال روان به مسکو سفر کند.

درهمین حال، نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله نیز دیدار نموده است.

وزارت امور داخله می‌گوید که در این دیدار دو جانبه، در کنار روابط افغانستان و روسیه روی مسایل سیاسی و امنیتی منطقه نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!