خبرهای تازه

اوباما پس از ۸ سال، قدرت را به ترمپ واگذار می کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

بارک اوباما پس از ۸ سال، امروز قدرت را به دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب امریکا واگذار میکند، شماری از اگاهان افغان اداره اوباما در پیکار با هراس افگنی در افغانستان را ناکام خوانده و برنامه خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را اشتباه تاریخی وی میدانند، این اگاهان معتقد اند که این برنامه ناکام اقای اوباما سبب تقویت دوباره گروه های هراس افگن و تشدید ناامنی ها در افغانستان شده است.

در همین حال وزارت دفاع ملی میگوید نظامیان افغان به اهداف شان در پیکار با تروریزم در دوره ۸ ساله بارک اوباما نرسیده اند.

بارک اوباما در سال ۲۰۰۹میلادی میراث دار طولانی ترین جنگ امریکا در افغانستان شد. جنگ را که جورج بوش رییس جمهور پیشین این کشور اغاز کرده بود ، اما این نبرد در زمان حکومتداری هشت ساله بارک اوباما بیشتر شعله ور شد و شکل دیگری پیدا کرد. اقای اوباما در سال دوم ریاست اش برای خاموش ساختن شعله های جنگ افغانستان دستور فرستادن ۳۰ هزار نظامی امریکایی را به افغانستان داد اقای اوباما این اقدام را دشوار ترین تصمیم در ۸ سال کاری اش میداند رییس جمهوری که در روز های پایانی کاری اش اما میگوید امریکا نمی تواند طالبان را از بین ببرد و جنگ در افغانستان را پایان دهد.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا میگوید ” کابل و واشنگتن در سال سوم حکومتداری بارک اوبا پیمان راهبردی امضا کردند اقای اوباما همچنان در سال ۲۰۱۲ بحث انتقال مسوولیت های امنیتی به نظامیان افغان را در دیدار با حامد کرزی رییس جمهور پیشین اعلام کرد و در سال ۲۰۱۴ میلادی به ماموریت رزمی سربازان بین المللی در افغانستان پایا داد و با این کار ماموریت اموزشی و مشوره دهی به نظامیان افغان کلید خورد. هر چند پس از پایان ماموریت رزمی ناتو ، امریکا جنگ سربازان اش در میدان های نبرد افغانستان را پایان یافته میدانست اما نبرد طالبان دوباره جان گرفت و افغانستان پس از ان گواه شدید ترین نبرد ها بود. اما دلیل ناکامی اوباما در پایان دادن به جنگ افغانستان چه بوده است.

مهدی مناددی اگاه روابط بین الملل گفت ” اما کشتن شدن اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده در سال ۲۰۱۱ و کشته شدن ملا اختر محمد منصور در سال ۲۰۱۶در خاک پاکستان از کارنامه های درشت بارک اوباما در ۸ سال کاری اش خوانده می شود. نظامیان افغان که امروزه در گرم ترین میدان های جنگ بدون حضور نظامیان بین المللی میجنگند میگویند به اهداف کلیدی شان در پیکار با هراس افگنی در دوران ریاست اوباما نرسیدند.

معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی گفت ” بارک اوباما در زمان ریاست جمهوری اش اوج حضور نظامیان اش در افغانستان را رقم زد. اما در ماه های پایانی کار اش شمار سربازان اش را از ۱۵۰هزار تن به کمتر از ۱۰ هزار سرباز رساند اما جنگ افغانستان که در دوران حکومت هشت ساله اوباما بیش از ۸۵۰ میلیارد دالر در ان هزینه شده و جان نزدیک به ۲۴۰۰ سرباز آمریکایی را نیز گرفته هنوز هم پایان ان نامعلوم است.

اما پس از بارک اوباما حالا دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب امریکا میراث دار طولانی ترین جنگ امریکا در افغانستان شده و لانه های هراس افگنان در پاکستان را تهدید جدی میداند اگاهان افغان معتقد که حمایت قوی اقای ترمپ از برنامه های جنگ و صلح دولت افغانستان میتواند به پایان جنگ افغانستان کمک کند.

گزارشگر: فواد ناصری

Trending

خروج از نسخه موبایل