اخبار ویژه

اولین روز حاکمیت طالبان در کابل

Published

on

(Last Updated On: اسد ۲۵, ۱۴۰۰)

با مسلط شدن طالبان بر کابل پایتخت افغانستان، رفت و آمد مردم در داخل شهر، کم رنگ شده و بسیاری از فروشگاه ها بسته شده اند.

افراد طالبان، در تمامی بخش های شهر، گشت می زنند تا اوضاع را زیر اداره خود داشته باشند. از سوی هم فروشگاها، بیمارستان ها، مکتب ها، دانشگاه ها و بسیاری نهادها تعطیل است.

اما طالبان این وضیعت را موقتی می دانند و می گویند که در چند روز آینده اوضاع عادی خواهد شد و مردم می توانند بگونه عادی به کارهای شان رسیدگی کنند.

یک عضو طالبان به آریانانیوز گفته است: “پیام من به هموطنان مان این است که آنها نگران نباشند چون مجاهدین امارت اسلامی وارد شهر شدند و ما فقط می خواهیم آنها از ساعت ۹ شب شب، حداقل یک یا دو شب بیرون نروند. برای جلوگیری از هرج و مرج.”

از سوی هم، هرچند در ۲۴ ساعت گذشته هیچ رویداد ضد امنیت درکابل به ثبت نرسیده است، اما حضور شهروندان به ویژه حضور بانوان، در پایتخت کمرنگ است.

شهروندان از برخوردهای نخستین افراد طالبان با مردم خشنود اند.

همایون یکی از باشندگان شهر کابل میگوید: “امارت و جمهوریت برای ما مهم نیست، ما امنیت و کار میخواهیم”.

اجمل یک باشنده دیگر کابل میگوید: “ما میخواهیم که امنیت بیاورند و با دزدها برخورد جدی کنند”.

در همین حال طالبان در بخش های مهم شهر، گشت میزنند و جاده های مهم را مسدود و زیر اداره خود دارند؛ از جمله جاده وزارت خارجه، اما طالبان می گویند که در روزهای آینده اوضاع به حالت عادی بر خواهد گشت.

ذبیح الله ذاکر عضو طالبان میگوید: “ما برای ملت پیغام خوشحالی داریم و می خواهیم که صلح بیاید و زمینه برای انکشاف فراهم شود”.

یک عضو قطعه سرخ طالبان که از ولایت هلمند به کابل آمده است،  میگوید که هدف مهم اش برپایی نظام و تطبیق شریعت اسلامی در کشور است.

به گفته او: “مردم را به شریعت اسلامی برابر کنیم و برای زنان قسمی که اسلام گفته برخورد کنیم و خلاف شریعت کار نمی کنیم”.

افراد طالبان از یک شنبه شب وارد شهر کابل شدند و جز دو سه بخش مهم، دیگر تمامی بخش های شهر بشمول ارگ را تصرف کردند. از آن زمان تا این دم، طالبان چندین تن را به اتهام دزدی و بی بند وباری بازداشت و مجازات کردند.

Trending

خروج از نسخه موبایل