رویداد های اخیر

اکثر اعضای شورای امنیت ملل متحد خواستار لغو محدودیت‌ها علیه زنان در افغانستان شدند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۸, ۱۴۰۲)

بیش از دو سوم اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه از امارت اسلامی خواستند که همه سیاست‌ها و فرمان‌ها علیه زنان و دختران، از جمله ممنوعیت آموزش و کار را لغو کند.

یازده عضو از ۱۵ عضو شورا در بیانیه‌ای محدودیت‌ها علیه زنان و دختران توسط امارت اسلامی را محکوم کرده و بار دیگر بر مشارکت برابر آنان در زندگی عمومی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاکید کرده اند.

به‌گزارش اسوشیتد پرس، این بیانیه توسط کارولین رودریگز بیرکت، نماینده گویانا در سازمان ملل متحد، پیش از نشست ناعلنی شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان قرائت شد.

کنفرانس بین المللی در مورد افغانستان در دوحه و تعیین یک نماینده خاص برای این کشور، از جمله موضوعات مورد بحث در نشست شورای امنیت بود.

امارت اسلامی از اشتراک در نشست دوحه خودداری کرده و گفته بود که اشتراکش تنها در صورتی می‌تواند مفید باشد که به‌حیث یگانه نماینده افغانستان شناخته شود.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است که در حالی که امارت اسلامی در نشست دوحه اشتراک نکرده بود، رزماری دی کارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح، با مقام‌های امارت اسلامی مستقر در دوحه دیدار کرد. دی کارلو همچنین در نشست دوشنبه شورای امنیت صحبت کرد.

یازده عضو شورای امنیت که بیانیه اخیر در مورد افغانستان را صادر کردند، عبارتند از: اکوادور، فرانسه، گویانا، جاپان، مالتا، سیرالئون، سلوونیا، کوریای جنوبی، سویس، بریتانیا و ایالات متحده.

آنان تاکید کرده اند که صلح پایدار در افغانستان تنها زمانی می‌تواند برقرار شود که روند سیاسی آن همه‌شمول باشد و به حقوق بشر همه افغانان از جمله زنان و دختران احترام گذاشته شود.

چهار عضو شورای امنیت – روسیه، چین، موزمبیق و الجزایر – این بیانیه را امضا نکردند.

این در حالیست که امارت اسلامی بارها تاکید کرده که حقوق زنان و دختران در افغانستان مطابق اصول شریعت تامین است و این موضوع نباید مانع به رسمیت شناختن امارت اسلامی باشد.

مقام‌های امارت اسلامی همچنان گفته اند که حکومت فعلی همه‌شمول است.

Trending

خروج از نسخه موبایل