اخبار ساحوی

اگر تاختم سال میلادی توافقنامه امنیتی امضا نشود نیرو های خارجی افغانستان را ترک میکنند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

پنتاگون هشدار داده است که اگر جنجال های انتخابات به زودی یک طرفه نشود و رییس جمهور جدید توافقنامه امنیتی با امریکا را زودتر امضا نکند، تمام نیرو های امریکایی از افغانستان خارج خواهند شد.

جنجال های انتخابات امریکا را بیشتر از پیش نسبت به امضا نشدن زودهنگام توافقنامه امنیتی از سوی حکومت جدید نگران ساخته است.

پیش از این بسیاری برنامه های کلان داخلی و جهانی و حتا انتخابات به توافقنامه امنیتی کابل ـ واشنگن گره خورده بود، اما حالا برعکس، انتخابات بیشتر برنامه های مهم حیاتی برای افغانستان را در گرو خود قرار داده است. توافقنامه ی که گفته می شود در شرایط کنونی افغانستان نیاز جدی به آن دارد.

جنرال مارتین دمپسی رییس ستاد ارتش امریکا گفت:”ما اعلام کردیم که برای خروج، به یک موافقتنامه امنیتی نیاز داریم؛ اما نه به این دلیل که فاقد قدرت لازم برای ادامه حضور فراتر از پایان سال جاری باشیم، بلکه هدف ما نشان دادن حسن نیت و اراده خوب ما دربرابر به دولت افغانستان می باشد.”

جنرال مارتین دمپسی رییس ستاد ارتش امریکا تاکید داشته که اگر تا آخر سال روان میلادی کابل توافقنامه امنیتی با واشنگتن را امضا نکند تمام نیرو های شان را از این کشور بیرون خواهند کرد.

اما از یکطرف جنجال های انتخاباتی و از طرف دیگر تهدید و هشدار ها برای خروج نیرو های خارجی در صورت امضا نشدن زود هنگام توافقنامه امنیتی که باید انتظار رییس جمهور جدید را داشته باشیم.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری از آمادگی ها برای مراسم تحلیف رییس جمهور جدید تا یازدهم ماه سنبله خبر داده است.

طاهر زهیر عضو دسته انتخاباتی اشرف غنی احمدزی گفت:” ما امیدوار و خوشبین به این استیم که در تاریخ دوم سپتامبر و یا هم در همان یازدهم سنبه مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب آینده افغانستان انجام بگیرد”.

اما محمد ناطقی عضو دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت:” با توجه به این مشکلاتی که پیش آمده است بعید میدانم که در این زمان تعیین شده این مراسم برگزار شود”.

دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله مطمین است که حکومت وحدت ملی در گام های نخست توافقنامه امنیتی با امریکا را امضا میکند.

به گفته آقای ناطقی در مورد امضای سند امنیتی هیچ نگرانی وجود ندارد و هر دو تیم در تشکیل حکومت وحدت ملی بدون کدام بحثی آماده اند تا این توافقنامه را امضا کنند، اما باید ابتدا حکومت وحدت ملی تشکیل شود.

از سوی هم آقای زهیر در رابطه به امضای توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن گفت:” در صورتیکه جناب داکتر صاحب اشرف غنی احمدزی برنده انتخابات و رییس جمهور آینده ملت افغانستان باشد مطابق به وعده ی که در دوران رقابت های انتخاباتی به مردم وعده سپرده است در نخستین گام های عملی خود این توافقنامه را امضا خواهد کرد”.

توافقنامه امنیتی چارچوب قانونی است که براساس آن امریکا پس ازپایان سال روان میلادی در افغانستان نیروی نظامی میداشته باشد، و در غیر آن امریکا هشدار داده است که بدون چارچوب قانونی آنان هیچ نیروی نظامی در افغانستان نمیداشته باشند.

Trending

خروج از نسخه موبایل