خبرهای تازه

ایتلاف ملی بزرگ افغانستان اعلام موجودیت کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

ایتلاف ملی بزرگ افغانستان با حضور مقام های عالی رتبه حکومت وحدت ملی و مقام های پیشین حکومتی و احزاب جمعیت اسلامی، جنبش ملی، وحدت مردم افغانستان و ده ها حزب و شورای دیگر سیاسی اعلام موجودیت کرد.

اعضای این ایتلاف هدف از شکل گیری آن را، گرفتن قدرت سیاسی از اشرف غنی توسط یک تکت واحد انتخاباتی می خوانند، اما می گویند با نظام کنونی انتخاباتی، به انتخابات های پیشرو نخواهند رفت.

عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان گفت: “این ایتلاف با ایتلاف حراست و ثبات بحث می کند. با حامد کرزی و دیگر تیم ها بحث می کند و با یک طرح، با یک فکر واحد و یک دید واحد به میدان می برآیند.”

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی نیز تصریح نمود: “ما به انتخابات تقلب آمیز اعتناء نمی کنیم. یا طرح احزاب را قبول کند یا منتظر حرکت های این ایتلاف باشد.”

ایتلاف، حکومت به ویژه رییس جمهور را به قوم گرایی، تفرقه افگنی، سازماندهی تقلب در انتخابات های پیشرو، پرونده سازی برای سیاست گران، انحصار قدرت در ارگ و سیاسی سازی نیروهای دولتی متهم می سازد و پیامد این همه به ویژه تقلب در انتخابات را رفتن افغانستان به بحران می گوید.

رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی بیان کرد: “رییس حکومت وحدت ملی استقلالیت تمام نهاد های مستقل را با پرسش روبرو ساخته است.”

اما پاسخ ارگ به مانور سیاسی ایتلاف ملی بزرگ افغانستان؛ ریاست جمهوری در خبرنامه ای گفته که رییس جمهور روی موضوعات گوناگون پیوسته با حزب ها و چهره های سیاسی رایزنی کرده است. در خبرنامه آمده که در راستای توسعه سیاسی نیاز به حوصله و رقابت های مثبت در میدان مسطح است و درباره انتخابات هم مردم باید قضاوت آموزنده برای همه کند.

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل