خبرهای تازه

نشست سه جانبه چین؛ پنج میکانیزم گفتگو و حمایت از پروسه صلح افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

در نشست سه جانبه میان وزرای خارجه افغانستان، چین و پاکستان که امروز در بیجینگ، پایتخت چین، دایر شد هر سه جانب روی ایجاد پنج میکانیزم یا گروه های کاری توافق و از پروسه صلح به رهبری افغانها حمایت کردند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین گفت که این گروه های کاری در بخش های سیاسی، نظامی، استخباراتی، اقتصادی و امور مهاجران ایجاد میشوند و دست آورد مهمی این نشست  میباشد.

آقای وانگ یی، در این نشست اظهار داشت: ” به باور من این یک پیشرفت مهم است که در این نشست سه جانبه بدست آمد و این پلان عمل همبستگی افغانستان – پاکستان شامل پنج میکانیزم گفتگو ادامه خواهد یافت. این میکانیزم به بهبودی روابط شان (افغانستان و پاکستان) کمک خواهد کرد و برای صلح و ثبات در منطقه انرژی مثبتی را فراهم خواهد کرد.”

در این نشست هر سه جانب مجددا به حمایت از پروسه صلح به رهبری افغان ها تعهد کرده و از طالبان خواستند تا به این پروسه بپیوندند.

از طرف دیگر وزیر خارجه چین اظهار داشت که حکومت افغانستان یک پلان عملی مذاکره را به زودترین وقت ممکن به گروه طالبان پیشنهاد میکند و چین و پاکستان از آن حمایت خواهند کرد.

آقای وانگ یی در مورد این پلان مذاکره افزود: ” چین و پاکستان از آن استقبال کرده و از پلان مذاکره با طالبان اعلان حمایت کامل نمودند و سهولت های لازم در زمینه را فراهم خواهند کرد.”

در این نشست که امروز، سه شنبه، پنج جدی، در بیجینگ برگزار شده بود پاکستان و افغانستان از پروژه بزرگ ترانزیتی چین (یک کمربند یک راه” اعلان حمایت کردند و صلاح الدین ربانی همکاری افغانستان در چهارچوب پروژه (یک کمربند یک راه) را پر اهمیت توصیف کرد.

وزرای هرسه کشور هم چنان توافق کردند تا مبارزه مشترک علیه تروریسم در منطقه را آغاز کرده و بدون قایل شدن تفکیک با تروریستان و سازمان های تروریستی مبارزه کنند.

آقای وانگ یی، در این خصوص گفت: ” براساس اجماع بدست آمده از این نشست سه جانبه، هرسه جانب مبارزه با تروریسم را آغاز میکند و برعلیه سازمان های هراس افگنی و تروریستان بدون قایل شدن تفکیک مبارزه میکنند. پاکستان و افغانستان تاکید کردند که برای مبارزه با سازمان تحریک اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) که یک سازمان تروریستی شناخته شده توسط سازمان ملل است، اقدامات عملی را اتخاذ کنند. در امر مبارزه با تروریسم هر سه جانب به اجماع کاملی دست یافتند.”

صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه کشور در مورد مبارزه مشترک با هراس افگنی گفت: ” مبارزه با هراس افگنی و همکاری امنیتی با چین به عنوان یک اولویت اصلی برای ما در افغانستان ادامه خواد یافت.”

آقای ربانی در ادامه افزود: ” این همکاری البته شامل مبارزه دوام دار و قاطعانه علیه تحریک اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، گروه ها و شبکه های حامی آن نیز میباشد. به صورت کل این همکاری مبارزه با تروریسم شامل مبارزه با حامیان و تسهیل کنندگان محلی و منطقه ای تحریک اسلامی ترکستان شرقی و دیگر تروریست ها میشود.”

وزیر خارجه کشور از این نشست بعنوان “فرصت تاریخی” جهت اقدام قاطعانه و زمانبندی شده علیه تروریستان، سازمان های تروریستی و حامیان محلی آنها در منطقه یاد کرد.

یکی از اهداف این نشست سه جانبه بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان بود.

آقای ربانی در رابطه به این موضوع گفت: ” افغانستان باورمند است که بهبودی روابط دولت با دولت، اعتمادسازی متقابل، و استفاده از فرصت ها برای تحکیم بخشیدن همکاری متقابل براساس احترام متقابل و منافع متقابل میان افغانستان و پاکستان، نه تنها به نفع هردو همسایه است، بلکه به صلح، ثبات و توسعه در منطقه نیز کمک میکند.”

وی در ادامه افزود که سیاست اصلی حکومت افغانستان، دست یافتن به یک همکاری عملی و نتیجه بخش با حکومت پاکستان در عرصه صلح، امنیت، مبارزه با هراس افگنی و توسعه اقتصادی میباشد.

خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان نیز از پروسه صلح و مصالحه به رهبری افغانها برای آوردن صلح و ثبات دوامدار در افغانستان اعلان حمایت کرد.

او گفت آمدن صلح و ثبات در افغانستان را برای تحکیم شبکه های مواصلاتی و رفاه اقتصادی ضروری دانست.

وزیر خارجه پاکستان هم چنان خاطر نشان کرد: ” پاکستان برای مبارزه موثر با تروریسم روی مدیریت مرزی، برگشت مهاجران افغان، و اشتراک گذاری اطلاعات استخباراتی تاکید میکند. ما در پی پاسخ به پیشنهاد پلان عمل همبستگی افغانستان – پاکستان و عملیاتی شدن یا آغاز عملی کار پنج گروه کاری هستیم. رییس جمهور غنی نیز به این پیشنهاد بعنوان یک اساسی گفتگوها اشاره کرده است.”

مبادلات سه جانبه در میان مراکز تحقیقاتی جوانان و سازمان های رسانه ای از دیگر موردی بود که در این نشست مقامات هر سه کشور خواستار تقویت و عملی شدن آن شدند.

در این نشست هم چنان توافق صورت گرفت که دومین نشست سه جانبه سال آینده در کابل، پایتخت افغانستان، برگزار شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل