Connect with us

جهان

ایران تصاویر مراکز هسته ای اش را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌دهد

منتشر شده

در

(Last Updated On: سرطان ۶, ۱۴۰۰)

رسانه‌های ایرانی به نقل از رییس پارلمان این کشور گزارش کرده است که تهران تصاویری از مراکز هسته ای اش را با آژانس بین‌المللی شریک نخواهد کرد.

محمد باقر قالیباف، رییس پارلمان ایران گفته که توافقنامه نظارت از مراکز اتمی ایران «برجام» با این سازمان از بین رفته است.

او در این باره گفت:” این توافقنامه منقضی شده است. معلومات که ثبت شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شریک نخواهد شد و معلومات و تصاویر همچنان در اختیار ایران باقی خواهد ماند.”

بر اساس گزارش رویترز این تنش‌ها  گفتگو بر سر عملی کردن توافقنامه اتمی با ایران «برجام» را پیچیده تر خواهد کرد.

این در حالی است که سه سال پیش دونالد ترمپ، رییس جمهوری پیشین امریکا از توافقنامه اتمی با ایران خارج شد و تحریم‌ها بر این کشور را از سرگرفت.

در گزارش آمده است که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه فبروری توافقنامه ای را امضا کرد که به این آژانس اجازه نظارت سه ماهه از فعالیت‌های اتمی ایران را داد.

این درحالی است که روز گذشته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا درباره تمدید این توافقنامه موضع خود را روشن کند.

ایران گفته شورای عالی امنیت این کشور در این باره تصمیم خواهد گرفت.

از سوی هم انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایران گفته است که اگر ایران درمورد تمدید این توافقنامه اقدام نکند نگرانی‌های شدید را برخواهند انگیخت.

کشورهای ذیدخل دیگر نیز گفته که این توافقنامه تاکنون به بحث‌های زیادی نیاز دارد.

جهان

امریکا به برقراری توافق میان حماس و اسرائیل امیدوار است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

خبرگزار رویترز گزارش داده است که ایالات متحده بر این باور است که با از سرگیری مذاکرات در قاهره در روز چهارشنبه، می توان اختلافات باقی مانده بین اسرائیل و حماس را در مذاکرات بر سر آخرین پیشنهاد آتش بس برطرف کرد.

از سوی دیگر نیروهای اسرائیلی روز سه شنبه گذرگاه اصلی مرزی بین غزه و مصر در رفح، شهر جنوبی غزه را که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته اند، تصرف کردند. این گذرگاه یک مسیر حیاتی برای کمک‌ به منطقه کوچکی را که صدها هزار نفر در آن بی‌خانمان و گرسنه هستند، قطع کرده است.

دو منبع مصری گفتند که در قاهره، هر پنج هیأت شرکت کننده در مذاکرات آتش بس در روز سه شنبه – حماس، اسرائیل، ایالات متحده، مصر و قطر – به ازسرگیری مذاکرات واکنش مثبت نشان دادند و انتظار می رود دیدارها صبح چهارشنبه ادامه یابد. به گفته یک منبع آگاه، بیل برنز، رئیس استخبارات امریکا، قرار بود روز چهارشنبه از قاهره به اسرائیل سفر کند تا با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل و مقام‌های اسرائیلی دیدار کند.

این درحالی است که شامگاه دوشنبه اخباری مبنی بر توافق دو طرف بر مفاد آتش بس منتشر شد اما با حمله محدود اسرائیل به رفح همه چیز تغیر کرد. با این حال امیدواری امریکا حاکی از شانس زنده ماندن توافق دارد.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که حماس یک پیشنهاد اصلاح شده ارائه کرده و متن جدید نشان می‌دهد که کمبودی‌های باقی‌مانده را می‌توان «کاملاً برطرف کرد».

Continue Reading

جهان

سرنوشت مبهم توافق آتش بس در غزه؛ اسرائیل می‌گوید که به حملات رفح ادامه می‌دهد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۳)

حماس روز دوشنبه با پیشنهاد میانجی‌گران برای آتش‌بس در غزه موافقت کرد، اما اسرائیل گفت که شرایط این پیشنهاد خواسته‌هایش را برآورده نمی‌کند و همزمان با برنامه‌ریزی برای ادامه مذاکرات برای توافق، حملات خود را در رفح ادامه می‌دهد.

حملات اسرائیل بر غزه در هفت ماه گذشته بیش از ۳۴ هزار کشته بر جای گذاشته است و اسرائیل اخیراً حملاتش را بر رفح در جنوب غزه آغاز کرده است، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته اند.

حماس در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی آن، به میانجی‌های قطری و مصری اطلاع داده که این گروه پیشنهاد آتش‌بس آنها را پذیرفته است.

دفتر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل، بعداً اعلام کرد که پیشنهاد آتش‌بس مطابق با خواسته‌های اسرائیل نیست، اما اسرائیل هیاتی را برای دیدار با مذاکره‌کنندگان برای تلاش برای دستیابی به توافق می‌فرستد.

وزارت خارجه قطر اعلام کرد که هیات این کشور روز سه شنبه برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس به قاهره می‌رود.

دفتر نتنیاهو در بیانیه‌ای اضافه کرد که کابینه جنگ وی ادامه عملیات در رفح را تایید کرده است. ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن در شبکه اجتماعی ایکس گفت که نتنیاهو با بمباران رفح، آتش بس را به خطر می‌اندازد.

یک مقام اسرائیلی به رویترز گفته است پیشنهادی که حماس با آن موافقت کرد، نسخه ضعیف پیشنهاد مصر و شامل عناصری بود که اسرائیل نمی توانست آن را بپذیرد.

این مقام اسرائیلی گفت: «به نظر می رسد این یک حیله است تا اسرائیل را شبیه طرفی جلوه دهد که توافق را رد می‌کند.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که واشنگتن در ساعات آینده درباره واکنش حماس با متحدانش گفتگو خواهد کرد و توافق «کاملاً قابل دستیابی» است.

به گفته مقامات صحت غزه، بیش از ۳۴ هزار و ۶۰۰ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده اند. سازمان ملل متحد گفته است که قحطی در این منطقه قریب الوقوع است.

جنگ زمانی آغاز شد که حماس در هفتم اکتوبر به اسرائیل حمله کرد و حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۲ نفر دیگر را اسیر گرفت. بر اساس آمار اسرائیل، ۱۳۳ نفر هنوز در غزه در اسارت هستند.

Continue Reading

جهان

حماس می‌گوید پیشنهاد آتش‌بس مصر و قطر  در جنگ غزه را پذیرفته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۷, ۱۴۰۳)

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه (۱۷ ثور) گزارش داد که، حماس می‌گوید پیشنهاد آتش بس مصر و قطر در جنگ غزه را پذیرفته است.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رهبر حماس، صدراعظم قطر و رئیس اطلاعات مصر را از پذیرش پیشنهاد آنها مطلع کرده است.

تاهنوزهیچ جزئیات دیگر در مورد این توافق گزارش نشده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!