جهان

ایران سفیر انگلیس را به دلیل «دخالت در امور داخلی» احضار کرد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۹, ۱۴۰۱)

پس از احضار شاژدافیر فرانسه در تهران، وزارت خارجه ایران با متهم کردن مقام‌های بریتانیا به بیان «اظهارات مداخله‌جویانه»، سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در تهران، را نیز احضار کرد.

وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه، ۱۳میزان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان احضار سفیر بریتانیا «دخالت وزارت خارجه بریتانیا در امور داخلی ایران با توسل به بیانات جعلی و تحریک‌آمیز» را رد و محکوم کرده است.

در این بیانیه به نقل از مدیرعمومی اروپای غربی وزارت خارجه ایران آمده است: «متاسفانه طرف بریتانیایی با صدور بیانیه‌های یک‌جانبه و انتخابی نشان می‌دهد که عملاً در سناریوسازی‌های معاندینی که در این کشور علیه ایران فعالیت می‌کنند، سهم دارد.»

وزارت خارجه بریتانیا شام روز دوشنبه، ۱۱ میزان، با انتشار بیانیه‌ای نوشت که مهدی حسینی متین، بلندپایه‌ترین دیپلمات ایران در بریتانیا، به دلیل تشدید سرکوب اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی توسط مقامات ایرانی به این وزارت احضار شده است.

در این بیانیه به نقل از جیمز کلِوِرلی وزیر خارجه بریتانیا آمده بود: «دیدگاه خود را برای مقامات ایرانی روشن کرده‌ایم؛ به جای مقصر دانستن عوامل خارجی در ناآرامی‌ها، آنها باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند و به نگرانی‌های مردم خود گوش دهند.»

علی خامنه‌ای رهبر ایران روز دوشنبه پس از سکوت طولانی درباره جنبش اعتراضی در ایران، آن را «کار دستگاه‌های جاسوسی و سیاست‌گذاران خارجی» و با «برنامه‌ریزی» امریکا و اسرائیل دانست.

فرانسه و آلمان نیز سفیر و شاژدافیر ایران در برلین و پاریس را احضار کرده‌اند. این در حالی است که ایران نیز در واکنش به انتقادهای غرب از سرکوب معترضان در ایران، شاژدافیر فرانسه در تهران را احضار کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل