رویداد های اخیر

ایران: ما از حق‌آبهٔ خود یک قدم عقب نشینی نمی‌کنیم

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۵, ۱۴۰۲)

علی اکبر محرابیان وزیر برق ایران می‌گوید، کشورش از حق‌آبه خود از آب دریای هلمند یک قدم عقب نشینی نخواهد کرد.

براساس گزارش رسانه‌های ایران، آقای محرابیان روزشنبه (۲۴سرطان) در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که حکومت ایران به رهبری ابراهیم رئیسی تلاش‌های لازم را انجام می‌دهد تا مشکل کم آبی ولایت جنوبی سیستان – بلوچستان حل شود.

وزیر برق ایران افزود، با وجودی که ایران مشوره های متعددی را با حکومت امارت اسلامی در مورد حق آبۀ آب دریای هلمند انجام داده، ولی تا هنوز ایران سهم لازم خود را از این آب دریافت نکرده، به گفتۀ محرابیان حکومت ایران برای تامین آب سیستان و بلوچستان همۀ اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

در دو سال گذشته از تسلط دوبارۀ امارت اسلامی بر افغانستان، آب دریای هلمند به موضوع حساس دیپلوماسی بین کابل و تهران مبدیل شده است.

این درحالی است که در ششم ماه اسد، ایران اعلام کرد که حکومت امارت اسلامی موافقت کرده، تا برای تعیین سطح کنونی آب در بند کجکی، تحقیق شود.

در آن زمان احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران گفته بود که برای این هدف، کمیته‌ای مشترک از کمیشنران دو کشور ذکر شده در توافقنامه آب هلمند، تشکیل خواهد شد.

در دو سال گذشته مقامات ایرانی از جمله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران چندین بار اظهارات مشابهی را مطرح کرده اند، اما حکومت امارت اسلامی در پاسخ گفته که به قرارداد آب دریای هلمند متعهد است و بر اساس این قرارداد، آب ایران را تامین کرده .

در مورد اظهارات اخیر علی اکبر محرابیان وزیر برق ایران، امارت اسلامی تاکنون چیزی نه گفته است.اما قبلاً امارت اسلامی گفته بودکه به توافقنامه آب دریای هلمند که در سال ۱۳۵۱ شمسی، بین افغانستان و ایران امضا شد، متعهد هستند، ولی تاکید کرده است که دریای هلمند به دلیل خشکسالی در آن منطقه، آب کافی ندارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل