تجارت

بانک انکشاف آسیایی: افغانستان  در دو سال پیشرو رشد اقتصادی خوب نخواهد داشت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

 بانک انکشاف آسیایی در گزارش تازه ای گفته که نا امنی ها و وضعیت نابسامان سیاسی مشکلات جدی فرا راه سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در افغانستان است.

بانک انکشاف آسیایی در این گزارش گفته که رشد تولیدات داخلی افغانستان در سال گذشته میلادی ۲.۵ در صد بود که در دو سال پیشرو به همین حالت باقی خواهد ماند.

در این گزارش گفته شده که حکومت افغانستان نتوانسته برای فعالیت های اقتصادی سکتور خصوصی را تشویق کند.

بانک آنکشاف آسیایی با آنکه بخش های اقتصادی افغانستان را کمک کرده اما وضعیت اقتصادی کشور برای این بانک قابل قبول نیست.

سمیول تومیوا، رییس بانک انکشاف آسیایی برای افغانستان گفت:”ما تاحال با وزارت فواید عامه دو اعشاریه دو میلیارد دالر کمک کرده ایم افزون بر این در بخش برق و ارتقای ظرفیت هم ما کمک کرده ایم.”

این بانک برای افزایش سرمایه گذاری چند پیشنهاد ویژه دارد: برگزاری انتخابات صلح آمیز، همآهنگی میان نهاد های سکتوری، حل مشکلات حقوقی بازرگانان، ساده سازی فوانین بازرگانی و مبارزه در برابر فساد.

این بانک ایجاد دهلیز های هوایی با هند و فعالیت بندر چابهار را برای رشد اقتصادی افغانستان موثر می دانند و می گویند که در دو سال پیشرو از اثر خشکسالی محصولات زراعتی  کاهش خواهد یافت.

دیود دانیل، رییس بخش آسیای مرکزی و غربی بان انکشاف آسیایی بیان داشت:”حکومت باید برنامه های سیستماتیک را برای تشویق سرمایه گذاری و بازرگانی داشته باشد. بازرگانی آزاد باید وسیع شود و دولت  در پروژه های زیربنایی سکتور خصوصی را سهیم کند.”

به گفته ی مسوولان بانک انکشاف آسیایی پنجاه درصد بودجه افغانستان از کمک های جهانی است که در دو سال گذشته کاهش خواهد یافت و حکومت باید این خالیگاه را پر سازد. آنان افزایش عواید را گام مثبت دانسته اما به این باور اند که در این عواید در مقایسه به کشور های منطقه اندک است.

Trending

خروج از نسخه موبایل