رویداد های اخیر

بانک جهانی ۳۰۰ میلیون دالر به افغانستان می‌فرستد

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۷, ۱۴۰۲)

هیات اجرایی بانک جهانی روز پنجشنبه طرح جدیدی را در مورد افغانستان تصویب کرد که بر اساس آن بسته جدید مالی حدود ۳۰۰ میلیون دالر برای کمک به این کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

رویترز گزارش داده است که پس از روی‌کار آمدن امارت اسلامی در آگست سال ۲۰۲۱، این اولین بار است که پول‌های بانک جهانی به افغانستان فرستاده می‌شود.

اما موسسه بین المللی توسعه متعلق به بانک جهانی تاکید کرده است که این پول‌ها در اختیار امارت اسلامی قرار نخواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که طرح جدید این بانک در مورد افغانستان همچنین پروژه انتقال برق کاسا ۱۰۰۰ را که پس از روی‌کار آمدن امارت اسلامی متوقف شده بود، احیا خواهد کرد.

سخنگوی بانک جهانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که بر اساس این طرح، موسسه بین المللی توسعه بانک جهانی حدود ۳۰۰ میلیون دالر را در ۱۵ ماه آینده در دسترس قرار خواهد داد.

با این حال، بانک جهانی بیان کرده است که پول‌های جدید «از طریق کمک‌های بلاعوض به اداره‌های ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی عامه» اختصاص خواهد یافت.

در اعلامیه این بانک آمده است: «این پول‌ها به حمایت از خدمات اساسی در سراسر کشور، به ویژه خدماتی که به نفع زنان است، ادامه خواهد داد و خارج از کنترول اداره سرپرست طالبان (امارت اسلامی) خواهد بود.»

بانک جهانی همچنین از سرگیری پروژه ۱.۲ میلیارد دالری انتقال برق موسوم به کاسا ۱۰۰۰ را تصویب کرده است که مشمول افغانستان، تاجیکستان، قرغیزستان و پاکستان می‌شود.

این بانک گفته است: «ساخت و ساز در سه کشور دیگر شرکت کننده تقریباً تکمیل شده است و این کشورها درخواست کرده اند که کار کاسا ۱۰۰۰ در افغانستان از سر گرفته شود تا از خطر تبدیل شدن این پروژه به یک دارایی به گل نشسته جلوگیری شود.»

بانک جهانی تاکید کرده است که این پروژه به‌گونه‌ای تطبیق خواهد شد که امارت اسلامی را دخیل نخواهد کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل