اخبار ساحوی

بانک مرکزی: قاچاق ارزخارجی باعث کاهش قیمت پول افغانی شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

به دنبال افت شدید ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی به ویژه دالر، مسئولان بانک مرکزی دلیل آن را قاچاق دالر به بیرون از افغانستان عنوان می کنند.

اخیرا قیمت افغانی در برابر ارزهای خارجی دچار افت شدید شده و روز سه شنبه (23 عقرب) یک دالر امریکایی معادل 55 افغانی معامله می شد.

بانک مرکزی افغانستان، تحریم های اخیر ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا بر ایران و همچنان قاچاق پول از افغانستان به بیرون را، از دلایل اصلی پایین آمدن ارزش پول افغانی در برابر ارز های خارجی در افغانستان میداند.

هرچند بانک مرکزی افغانستان در مورد میزان قاچاق پول به بیرون از کشور به رسانه ها معلومات نمیدهد، اما گزارش های تایید ناشده ای وجود دارد که در جریان سه ماه نخست امسال، بيش از چهار ميليارد دالر از افغانستان به بیرون قاچاق شده است.

نور الله دلاوری رییس بانک مرکزی طی یک کنفرانس خبری در کابل، صرافان افغان را متهم کرد که در قاچاق ارز به بیرون از کشور دست دارند.

اما اتحادیه صرافان میگوید که کم شدن عرضه دالر به بازار های کشور از سوی بانک مرکزی یکی از عوامل اصلی در پایین آمدن ارزش پول افغانی است.

طاهر قیومی یکی از اعضای اتحادیه صرافان ضمن انتقاد از بانک مرکزی، گفت که سیاست های ناکارآمد پولی بانک مرکزی باعث کاهش ارز پول افغانی گردیده است.

با آنکه قاچاق دالر به بیرون از افغانستان از دلایل اصلی کاهش ارزش پول افغانی عنوان شده است، اما کارشناسان اقتصادی عوامل دیگری را نیز در آن دخیل می دانند.

سید مسعود استاد اقتصاد دانشگاه کابل گفت که نگرانی از احتمال بحران پس از 2014، اجرایی نشدن سیاست های اقتصادی در مارکیت و فروش ملکیت های شخصی از سوی کسانی که در بیرون از افغانستان زندگی میکنند، در پایین آمدن ارزش افغانی، نقش داشته است.

با این همه، رییس بانک مرکزی می گوید که تلاش ها برای جلوگیری از قاچاق پول به بیرون از کشور و هم چنان افزایش تورم پولی روی دست است.

آقای دلاوری تصریح کرد که برای این کار، مقدار قابل توجه ارز خارجی به بازار عرضه می کنند. به گفته او بانک مرکزی بیش از هفت میلیارد دالر ذخیره ارزی دارد که این مقدار پول می تواند در تثبیت نرخ افغانی کمک کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل