رویداد های اخیر

باوجود مخالفت کانگرس سربازان امریکایی در افغانستان کاهش می‌یابند

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۳, ۱۳۹۹)

با وجود مخالفت گانگرس امریکا شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به دوهزار وپنج‌صد تن کاهش می‌یابد.

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده که روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان متوقف نشده است و قرار است تا سه روز دیگر، بر اساس توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان، شمار نیروهای این کشور در افغانستان، از چهار هزار وپنجصد به دو هزارو پنجصد تن برسد. شماری از اعضای کانگرس ایالات متحده ادامه‌ی خروج نیروها از افغانستان را نقض قانون کنگره خوانده اند.

توافق نامه‌ی امریکا با طالبان سبب شد تا سربازان امریکایی ده پایگاه خورد وبزرگ خود را در چندین ولایت افغانستان ببندد و به این ترتیب شمار نیروهای امریکایی از ۱۲هزار و با تصمیم ۲۵۰۰کاهش یابد.

وزارت دفاع امریکا گفته است که:” روند خروج نیروهای امریکا از افغانستان متوقف نشده است و قرار است تا سه روز دیگر، بر اساس توافق‌نامه امضا شده میان‌ امریکا و طالبان، شمار نیروهای ما در افغانستان، از ۴هزار و ۵۰۰ به ۲هزار ۵۰۰ نفر برسد. تاکنون دستور رسمی که بر روند کاهش این نیروها تا پانزدهم جنوری به ۲هزار ۵۰۰ نفر تاثیر بگذارد دریافت نکرده‌ایم.”

جو بایدن، رییس جمهور منتخب امریکا هم ظاهرن عزم‌اش را جزم کرده که درکار بیرون کردن سربازان امریکایی پا در کفش دونالد ترامپ بگذارد. اما نگرانی عمده در کابل از دست دادن بزرگترین حامی مالی و تجهیزاتی نیروهای دولتی و مبدل شدن افغانستان به لانه‌ی امن هراس افگنان است.

بسیاری‌ها جنگ کنونی افغانستان را ناشی ازتضاد منافع کشورها می‌دانند هم‌زمان با خروج کامل نیروهای امریکایی ممکن است این تضاد ها افزایش یابد.

بابر افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان می‌گوید که :” رد پای داعش در افغانستان وجود دارد و توسط سرویس اطلاعاتی هند پشتیبانی می‌شود. سندهای زیادی در این زمینه وجود دارد، ما با دولت افغانستان در تماس هستیم. ما همواره این موضوع‌ها را با آن‌ها در میان می‌گذاریم”. 

حضور امریکا در افغانستان با حمله بر مواضع طالبان آغاز شد اما خروج امریکا با توافق طالبان صورت می‌گیرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل