رویداد های اخیر

بایدن از تصمیم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرد

Published

on

(Last Updated On: اسد ۲۶, ۱۴۰۰)

جوبایدن رییس جمهور امریکا می‌گوید که اشرف غنی در مورد اوضاع افغانستان به وی دروغ گفته بود.

آقای بایدن شب گذشته در یک سخنرانی گفت، با آنکه از اشرف غنی اطمینان گرفته بود که نیروهای افغان جنگ خواهند کرد، اما غنی به وی دروغ گفته است.

رییس جمهوری امریکا افزوده که غنی نه تن به صلح داد و نه هم با در برابر طالبان جنگ کرد.

وی گفت: “حقیقت این است که آن چه رخ داد خیلی سریع تر از پیش‌بینی ما بود. چه چیزی رخ داد؟‌ رهبران سیاسی افغانستان جنگ را رها کردند و از کشور فرار کردند. ارتش افغانستان فروپاشید و در مواردی حتی بدون این که بجنگد تسلیم شد.”

جوبایدن غنی را یک فراری گفته و تاکید می کند که با آنکه با رییس جمهور پیشین افغانستان روی مبارزه با فساد، حکومت داری خوب و رسیدن به یک توافق سیاسی از راه گفتگو، تهعد کرده بود، غنی در همه آنها ناکام بوده است.

جوبایدن افزود: “من همچنان از غنی و عبدالله خواستم که از راه دیپلوماسی در جستجوی یک توافق سیاسی با طالبان باشند. این پیشنهاد قاطعانه رد شد. غنی تاکید کرد که نیروهای افغان جنگ خواهند کرد. اما به گونه واضح او دروغ گفت. بعد از آن من گفتگو در مورد دوام حضور مان را ترک کردم.”

آقای بایدن همه ملامتی را بر رهبران افغانستان می اندازد و امریکا را مبرا وضعیت به وجود آمده در افغانستان می داند. وی تاکید دارد که این کشور برای ملت سازی به افغانستان نیامده بود، بلکه هدف آنها مبارزه با هراس افگنی بوده که به باور وی به آن رسیده اند.

رییس جمهوری امریکا گفت:  “ماموریت ما در افغانستان هرگز ملت سازی و یا ایجاد یک دموکراسی متحد و متمرکز نبوده است. بلکه ماموریت نظامیان امریکا از لشکرکشی به افغانستان مبارزه با هراس افگنی و پیشگیری از حملات هراس افگنانه در برابر امریکا از خاک افغانستان بوده است.”

رییس‌جمهور دموکرات امریکا همچنان گفت که پس از خروج کامل نظامیان این کشور از افغانستان-واشنگتن از راه‌های دیگری به دنبال اهداف خود خواهد رفت.

Trending

خروج از نسخه موبایل