جهان

بایدن خواستار محاکمه پوتین به اتهام ارتکاب جرایم جنگی شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۶, ۱۴۰۱)

جو بایدن، رییس جمهور امریکا، روزگذشته (دوشنبه ۱۵حمل) ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را به ارتکاب جرایم جنگی در اوکراین متهم کرد و خواستار محاکمه او شد. او این سخنان را در واکنش به پیدا شدن اجساد غیرنظامیان در منطقه بوچا در اطراف شهر کی‌یف مطرح کرده است.

بایدن به خبرنگاران گفته است:”شما دیدید که در بوچا چه اتفاقی افتاد. او(پوتین) یک جنایتکار جنگی است.”

کشف یک گور دسته‌ جمعی در بوچا در حومه کی‌یف؛ جایی که نیروهای اوکراینی آن را از نیروهای روسی پس گرفتند، با واکنش‌های متعدد و تند روبه‌رو شده است.

بایدن گفته است:”ما باید اطلاعات را جمع‌آوری کنیم. ما باید به ارائه تسلیحات مورد نیاز اوکراین برای ادامه جنگ ادامه دهیم. و ما باید تمام جزییات را به دست آوریم تا بتوانیم یک محاکمه واقعی برای جنایات جنگی داشته باشیم.”

از جانب دیگر، نماینده امریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به کشف اجساد در بوچا، خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن به خبرنگاران گفته است که ایالات متحده به دنبال اطلاعات از چهار منبع برای تشکیل پرونده جنایات جنگی خواهد بود.

او گفت که ایالات متحده پرونده‌ای را در دادگاه جرایم بین‌المللی یا محل دیگری تشکیل خواهد داد.

با این حال، کرملین قاطعانه هرگونه اتهام مرتبط با قتل غیرنظامیان را رد کرده است. مقامات دفاعی ایالات متحده نیز گفته‌اند که پنتاگون نمی‌تواند به طور مستقل این جنایات را تایید کند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین که از بوچا بازدید کرده است، می‌گوید که در این منطقه نسل‌کشی اتفاق افتاده است.

در اورپا نیز کشف اجساد از بوچا واکنش‌های گسترده را به همراه داشته است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، غرب یک رشته تحریم‌های گسترده را علیه روسیه وضع کرده است.

به گزارش رویترز، این اولین بار نیست که بایدن پوتین را جنایتکار جنگی از زمان حمله او به اوکراین در ۲۴ فبروری در آنچه مسکو آن را “عملیات ویژه” می‌نامد، خطاب می‌کند.

کرملین گفته است که این نامگذاری به روابط امریکا و روسیه آسیب زده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل