Connect with us

جهان

بایدن: فرستادن نیرو به اوکراین برای مقابله با روسیه از گزینه‌های روی میز نیست

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

رییس جمهور امریکا اعلام کرده است که استقرار نیرو در مرز‌های اوکراین برای مقابله با حمله نظامی احتمالی روسیه از گزینه‌های روی میز نیست.

به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اعلام کرد ظرف چند روز آینده پیشنهاد‌هایی را در راستای گفتگوی مجازی روز سه شنبه برای جو بایدن درباره موضوع اوکراین ارسال خواهد کرد.

بایدن نیز در جمع خبرنگاران ابزار امیدواری کرد تا روز جمعه پیشنهاد‌هایی در زمینه دیدار مقامات عالی رتبه امریکا و روسیه یا متحدان اصلی ناتو در زمینه نگرانی‌های مسکو نسبت به ناتوی بزرگ دریافت کند.

بایدن در ادامه گفت:” ما تعهد کامل برای دفاع از متحدانمان در ناتو در صورت حمله به آن‌ها داریم، ولی این تعهد ما شامل اوکراین نمی‌شود.”

رییس جمهور امریکا در پاسخ به این سوال که آیا از نیرو‌های امریکایی برای مقابله با تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین استفاده خواهد کرد گفت:”این گزینه در حال حاضر روی میز نیست.”

وی تاکید کرد:”البته این بستگی به خواسته متحدانمان در ناتو دارد، ولی این نظریه که امریکا به دنبال اقدامی یک جانبه برای مقابله با حملات روسیه علیه اوکراین باشد در حال حاضر مطرح نیست.”

بایدن تصریح کرد:”در گفتگوی روز شنبه به پوتین به طور واضح توضیح داده شد در صورت حمله نظامی به اوکراین پیامد‌های اقتصادی سنگینی همچون گذشته در انتظار مسکو خواهد بود.”

هیچ یک از طرفین بعد از این تماس تلفنی از توافق صحبت نکردند، اما موافقت کردند که درباره آنچه کرملین وضعیت پیچیده تقابل نامیده گفتگو کنند.

ولادیمیر پوتین نیز در این باره در جمع خبرنگاران گفت:” ما توافق کردیم که این بحث را ادامه دهیم و این کار را به صورت اساسی دنبال خواهیم کرد. ما در آینده نزدیک نظرات خود را به امریکا تحویل خواهیم داد و انتظار داریم طرف امریکا آن‌ها را در نظر بگیرد.”

کاخ سفید نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن تا ساعاتی دیگر قرار است با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین و گروهی از کشور‌های حاشیه شرقی ناتو صحبت کند.

جهان

شورای امنیت سازمان ملل از طرح آتش بس اسرائیل و حماس حمایت کرد

Published

on

(Last Updated On: )

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز دوشنبه (۲۱جوزا) با ۱۴رای مثبت قطعنامه پیشنهادی آتش بس در غزه، که توسط جو بایدن رئیس جمهور امریکا ارائه شده بود را تصویب کرد.

رویترز روز سه‌شنبه (۲۲جوزا) نیز در گزارشی از این جلسه نوشت که چهارده عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی امریکا برای آتش‌بس سه مرحله‌ای که پیشتر در آخر ماه مه از سوی جو بایدن ارائه شده است استقبال کردند و به آن رای مثبت دادند، روسیه اما به آن رای ممتنع داد.

این قطعنامه از پیشنهاد آتش‌بس جدید استقبال می‌کند، تصریح می‌کند که اسراییل آن را پذیرفته است، از حماس می‌خواهد با آن موافقت کند و «از هر دو طرف می‌خواهد تا شرایط آن را بدون تأخیر و بدون قید و شرط به‌طور کامل اجرا کنند».

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائمی امریکا در سازمان ملل نیز در پایان این رأی‌گیری گفت «جامعه جهانی برای معامله‌یی که جان‌ها را نجات می‌دهد و به غیرنظامیان فلسطینی در غزه کمک می‌کند تا بازسازی و بهبود خود را آغاز کنند اتحاد دارد و برای معامله‌یی که گروگان‌ها را پس از هشت ماه اسارت به خانواده‌هایشان برساند اتفاق‌نظر دارد».

خاطر نشان می‌شود که قطعنامه پیشنهادی امریکا که روز گذشته به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید از دو طرف مخاصمه در غزه می‌خواهد که فوراً به جنگ هشت ماهه پایان داده و بر اساس سه مرحله پیشنهادی در طرح مزبور برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی تلاش کنند.

قطعنامه پیشنهادی سه فاز گام‌به‌گام را از آغاز تا تثبیت آتش‌بس در نظر گرفته است، در مرحله نخست خواستار مبادله گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی همزمان با برقراری آتش‌بس موقت شده است.

فاز دوم قطعنامه شامل پایان دائمی خصومت و درگیری‌ها است که قرار است همزمان با عقب‌نشینی کامل ارتش اسراییل از غزه عملی شود.

فاز سوم هم متمرکز بر برنامه بلندمدت برای آینده منطقه از جمله آغاز طرح چندین ساله بازسازی غزه است.

این قطعنامه هم‌چنین به جزئیات پیشنهاد جو بایدن می‌پردازد و تصریح می‌کند که «اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس هم‌چنان ادامه خواهد داشت».

به گفته مقام‌های صحی غزه، حملات هوایی، زمینی و دریایی اسراییل به خاک فلسطین تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۳۷۰۰۰فلسطینی شده است.

Continue Reading

جهان

وزیر کابینه جنگ اسرائیل استعفا داد

Published

on

(Last Updated On: )

بنی گانتز، چهره میانه‌رو کابینه جنگ حکومت اسرائیل یک‌شنبه (۲۰جوزا) استعفای خود را در اعتراض به برخورد سیاسی حکومت با مسایل استراتژیک و سرنوشت ساز کشور اعلام کرد.

گانتز در یک کنفرانس خبری گفت: «نتانیاهو ما را از حرکت به‌سوی یک پیروزی واقعی باز می‌دارد.»

گانتز، وزیر دفاع پیشین و رقیب اصلی سیاسی نتانیاهو، ماه گذشته از صدراعظم اسرائیل خواست تا تاریخ ۸ جون طرح جدیدی برای اداره غزه پس از پایان جنگ ارائه کند.‌ اما، نتانیاهو ضرب الاجل او را نادیده گرفت.

انتظار می‌رفت گانتز روز شنبه استعفا دهد، اما پس از انتشار خبر آزادی چهار اسرائیلی از بند حماس به تعویق افتاد.

گانتز روز یک‌شنبه گفت که تصمیمات استراتژیک و سرنوشت‌ساز تحت تاثیر مسایل و محاسبات سیاسی در حکومت نتانیاهو است.

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل روز شنبه از گانتز خواست تا در حکومت فعلی اسرائیل بماند. نتانیاهو گفت: «من از بنی گانتز می‌خواهم که حکومت را ترک نکند.»

با رفتن گانتز، نتانیاهو حمایت جناح میانه‌رو را از دست می‌دهد و جایگاه چهره‌های تندرو که خواهان اشغال کامل غزه و جنگ با حزب‌الله در لبنان اند، در کابینه تقویت خواهد شد.

با اینکه نتانیاهو و احزاب متحدش کنترول ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائیل را در دست دارند، اما او باید بیشتر به حمایت سیاسی احزاب افراطی ملی‌گرا تکیه کند. اظهارات این سیاستمداران بارها ناراحتی شدید واشنگتن را برانگیخته‌اند.

در حال حاضر، نتانیاهو با درخواست‌های گسترده متحدان غربی اسرائیل و خانواده‌های گروگان‌ها در غزه، برای پایان دادن جنگ و بازگرداندن اسیران مواجه است.

با گذشت هشت‌ماه از آغاز جنگ، اسرائیل هنوز به اهداف اعلام شده خود نرسیده است، زیرا اکثر رهبران ارشد حماس آزاد هستند و بیش از ۱۰۰ گروگان در نزد حماس نگهداری می‌شوند.

ایالات متحده بارها از صدراعظم اسرائیل خواسته است تا یک طرح ملموس پس از جنگ برای غزه ارائه کند.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، که هفته گذشته پیشنهاد صلح در غزه را ارائه کرد، گفته است که نتانیاهو احتمالاً از طولانی شدن درگیری سود می‌برد.

Continue Reading

جهان

کوریای شمالی ارسال بالون‌های کثافات را به کوریای جنوبی از سر گرفت

Published

on

(Last Updated On: )

گزارش‌ها می‌رسانند که کوریای شمالی ارسال بالون‌های حامل کثافات را به کوریای جنوبی دوباره آغاز کرده است. این اقدام یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که کوریای شمالی هشدار داد در صورت ارسال اوراق تبلیغاتی ضد این کشور از سوی کوریای جنوبی، به ارسال بالون‌ها ادامه می‌دهد.

به گزارش رویترز، ده ها بالون حامل کثافات در سیول، پایتخت کوریای جنوبی و در مناطق نزدیک مرز شب گذشته و در اوایل روز یکشنبه پیدا شده است.

اردوی کوریای جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد که بالون‌ها را «بسیار جدی» می‌گیرد و در حالت آماده باش است تا در صورت لزوم اقدام کند. اردوی کوریای جنوبی توضیح بیشتری نداده است که چه اقداماتی انجام خواهد داد.

کوریای جنوبی هشدار داده است که اقدامات «سخت» را علیه کوریای شمالی انجام خواهد داد که می‌تواند مشمول پخش برنامه‌های تبلیغاتی از لودسپیکر های بزرگ نصب شده در مرزها باشد.

حکومت کوریای شمالی گفته است که این بالون‌ها برای انتقام از ارسال اوراق تبلیغاتی ضد این کشور توسط فعالان کوریای جنوبی، فرستاده شده است. صدها بالون حامل کثافات و مدفوع در اواخر ماه می توسط کوریای شمالی ارسال شده بود.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!