رویداد های اخیر

بایدن می‌گوید مهلت اول ماه مه برای خروج به “دلایل فنی” عملی نیست

Published

on

(Last Updated On: حمل ۶, ۱۴۰۰)

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که رییس جمهور امریکا گفته است که مهلت اول ماه می برای خروج نیروها از افغانستان به دلایل فنی عملی نیست.

جو بایدن، رییس جمهوری امریکا، که روز گذشته (پنجشنبه ۶حمل ۱۴۰۰) در نخستین کنفرانس خبری از زمان آغاز به کارش در کاخ سفید سخنرانی می‌کرد گفته است که “خیلی دشوار” است که مهلت اول ماه مه برای خروچ نیروهای این کشور از افغانستان “به دلایل فنی” عملی کرد،اما وی تاکید کرد که کشورش قصد ندارد برای مدت طولانی در افغانستان بماند.

وی در ادامه افزوده است که با متحدان امریکا که در افغانستان نیرو دارند، مشورت می‌کند و افزود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در بروکسل با متحدان واشنگتن در ناتو مشورت می‌کند.

آقای جوبایدن در پاسخ به این سوال که آیا سال آینده نیز نیروهای امریکایی در افغانستان حضور خواهند داشت، گفت: “من تصور نمی‌کنم”.

او در مورد شرایط توافقنامه میان امریکا و طالبان که در زمان دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امضاء شده گفت که:” باید دیده شود که تحت چه شرایطی چه توافق‌های انجام شده است.”

بر اساس توافقنامه امریکا و طالبان که سال گذشته در دوحه امضا شد، امریکا باید نیروهای این کشور را تا اول ماه می از افغانستان بیرون کند.

این در حالی است که روند گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان با بن بست مواجه شده است.

قرار است با ابتکار ترکیه در اوایل ماه آوریل در نشست مقام‌های ارشد افغانستان و طالبان در استانبول ترکیه، طرح صلح امریکا برای افغانستان که بخشی از آن به ایجاد دولت انتقالی صلح است مورد بررسی قرار بگیرد.

اظهارات آقای بایدن درحالی صورت می گیرد که اچ‌آر مک ماستر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی امریکا، دو روز قبل (چهاشنبه، ۴ حمل) گفته است در باره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نگران است و این اقدام میتواند سبب فاجعه در افغانستان و منطقه شود.

او که در یک مناظره مجازی در انستیتوت “هوور” سخنرانی می‌کرد گفته است که: “من بسیار نگران “پایان جنگ به اصطلاح مسوولانه” در افغانستان استم که می‌تواند نه تنها برای مردم افغانستان بلکه برای مردم منطقه و اروپا فاجعه بار باشد ، همچنین منجر به افزایش خطر سازمان‌های تروریستی و افراطی شود، آیا رییس جمهور جدید امریكا نگران همین اتفاق در افغانستان است كه باعث یك فاجعه انسانی می شود؟”

ماستر گفته است می‌خواهد از رییس جمهور امریکا بخواهد که “تا اصطلاح ختم مسوولانه جنگ را درست استعمال کند و در ادامه افزود که این اصطلاح در سال ۲۰۱۱ هنگام خروج از عراق استعمال شده است.

ماستر افزوده است که:” یقینأ ما میدانیم که چند سال بعد با حضور داعش چیزی اتفاق خواهد افتاد،”

او گفته است که این اقدام امریکا در افغانستان فاجعه به بار خواهد آورد.

Trending

خروج از نسخه موبایل