جهان

بایدن: چین به‌دلیل مشکلات اقتصادی یک «بمب ساعتی» است

Published

on

(Last Updated On: اسد ۲۰, ۱۴۰۲)

رییس جمهور ایالات متحده چین را به دلیل چالش‌های اقتصادی یک «بمب ساعتی» نامیده و گفته است که این کشور آسیایی به علت رشد ضعیف اقتصادی دچار مشکل شده است.

به نقل از رویترز، جو بایدن طی نشستی روز پنجشنبه، ۱۰ آگست، درباره چین گفت: «آن‌ها مشکلاتی دارند. این مسأله خوبی نیست زیرا افراد بد وقتی مشکلاتی دارند کارهای بدی انجام می‌دهند.»

بایدن مدعی شد که نمی‌خواهد به چین آسیبی برساند و خواهان روابط منطقی با این کشور است.

او در ماه جون نیز در اظهاراتی انتقادی شی جین‌پینگ ، رییس جمهور چین را «دیکتاتور» نامیده بود. چین اما این اظهارات را تحریک‌آمیز خواند. 

بایدن روز چهارشنبه یک فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن سرمایه‌گذاری‌های خاص ایالات متحده در شرکت‌های تکنالوژی‌های حساس در چین محدود می‌شود.

این فرمان به وزیر خزانه‌داری این کشور اجازه می‌دهد تا برخی از سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده را در شرکت‌های چینی در سه بخش نیمه‌رساناها و میکروالکترونیک، تکنالوژی‌های اطلاعات کوانتومی و سیستم‌های هوش مصنوعی خاص ممنوع یا محدود کند.

بایدن در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد که برای مقابله با تهدید پیشرفت کشورهایی مانند چین در حوزه تکنالوژی‌های حساس و محصولات حیاتی برای ارتش، اطلاعات، نظارت یا قابلیت‌های سایبری وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کند.

این پیشنهاد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی را در حوزه توسعه نرم‌افزار برای طراحی تراشه‌ها و ابزارهایی برای تولید آن‌ها هدف قرار می‌دهد.

ایالات متحده، جاپان و هالند به عنوان کشورهای پیشرو در این حوزه محسوب می‌شوند و دولت چین در تلاش برای ارتقا توان داخلی و دستیابی به دانش فنی و جایگزینی تولیدات بومی به جای استفاده از محصولات این سه کشور در این حوزه است.

Trending

خروج از نسخه موبایل