Connect with us

رویداد های اخیر

بخش‌هایی از هلمند از وجود طالبان پاکسازی شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۷, ۱۳۹۹)

وزارت دفاع ملی امروز (چهارشنبه، ۷ عقرب) از پاکسازی حوزه های چهارم و دهم شهر لشکرگاه از وجود طالبان خبرداده است.

این وزارت گفته است که در این عملیات پاکسازی دست کم ۱۰۰ طالب مسلح کشته و زخمی شده اند و شماری شان هم عقب زده شده اند.

وزارت گفته است که این عملیات روز دوشنبه برای بازپس گیری بخش‌هایی از این شهر که دو هفته قبل به دست طالبان سقوط کرده بود، آغاز شده است.

چند روز قبل حکومت ادعا کرده بود که در جنگ ولایت هلمند شماری از جنگجویان پاکستانی نیز کشته شده اند؛ ادعایی که از سوی طالبان پذیرفته نشده است.

شب گذشته پس از چندین روز درگیری در این ولایت وزارت دفاع ملی از فرستادن نیروهای قطعات خاص به این ولایت خبر داد.

یاسین ضیا، رییس ستاد ارتش که به این ولایت رفته است میگوید که :” عملیات ما که روز گذشته آغاز شد در مناطق بولان، ناوه و نادعلی پیشرفت‌هایی داشته ایم. دراین عملیات نزدیک به صد نفر دشمن کشته و زخمی شده اند و تنها سه سرباز ما به گونه سطحی زخم برداشته اند و دیگر تلفات نداریم.”

آقای ضیا اطمینان داده است که این نیروها امنیت بهتری را برای باشندگان هلمند تامین خواهند کرد.

وزارت دفاع همچنان گفته است که خانواده‌های بیجا شده در حال برگشت به خانه‌های شان هستند.

یکتن از بیجا شدگان گفته است: “دو هفته قبل طالبان به منطقه ما آمدنند” و به گفته وی آنها مجبور شدند که از منطقه فرار کنند و به لشکرگاه بیجا شوند.

وی گفته است که :”روزگذشته پس از آن که نیروهای امنیتی منطقه ما را از حضور طالبان پاکسازی کردند اکنون دوباره به خانه‌های خود برگشته ایم.”

این در حالی است که هفته گذشته غلام بهاوالدین جیلانی، وزیر دولت در امور حوادث طبیعی گفته است که این وزارت ۲۰میلیون افغانی را برای آسیب دیدگان جنگ هلمند اختصاص داده است.

به گفته مقام های محلی، این ولایت تاکنون ۵ تا ۷ هزار بیجاشده نزد نهادهای مربوطه ثبت نام کرده اند.

نیروهای ویژه که به این ولایت فرستاده شده اند می گویند که به دشمن تلفات سنگین وارد کرده اند و نیروها در حال پیشروی هستند.

همچنان در آغاز این هفته (یک شنبه شب) معاون والی نام نهاد طالبان مولوی عفور کسی که گفته می شود رهبری جنگ در برابر نیروهای امنیتی در ولایت هلمند را رهبری می کرد در ولسوالی نهرسراج از سوی نیروهای افغان بازداشت شده است.

این در حالی است که جنگ ولایت هلمند واکنش های داخلی و بین المللی را به همراه داشته است و از طالبان خواسته اند که خشونت‌ها را کاهش دهند.

خشونت ها در کشور در حالی شدت یافته اند که گفتگوهای صلح در دوحه با بن بست روبرو شده است و هر دو طرف گفتگوکننده به تسهیل کننده روند چشم دوخته اند.

روزگذشته (سه شنبه ۶ عقرب) دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در گزارش تازه‌ای که گفت که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۲۱هزار غیر نظامی جان باخته اند و بیش از ۳۸هزار تن دیگر زخم برداشته اند.

در این گزارش همچنان آمده است که شروع مذاکرات میان افغان‌ها هم نتوانسته است کاهشی در تلفات غیر نظامیان به میان آورد. هر چند که بر بنیاد گزارش این سازمان تلفات غیر نظامی در ۹ ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته میلادی در مجموع ۳۰ درصد کاهش داشته است.

بر بنیاد این گزارش، ۵هزار و ۹۳۹ تن از افراد غیرنظامی کشته و زخمی شده اند که از این میان ۲هزار و ۱۱۷ تن کشته و ۳هزار و ۸۲۲ تن هم زخم برداشته اند.

رویداد های اخیر

هند: امریکا اهمیت بندر چابهار برای افغانستان را درک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه هند روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده اهمیت بندر چابهار را برای تداوم کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ارائه راه‌های بدیل اقتصادی برای این کشور درک می‌کند.

هند اخیراً یک توافقنامه ۱۰ ساله را برای توسعه و بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران امضا کرد. دهلی نو قصد دارد روابط تجارتی خود را با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی، با دور زدن بنادر پاکستان، تقویت کند.

اما این توافق باعث احتمال وضع تحریم‌ها از سوی ایالات متحده شده است، کشوری که هند در دهه‌های اخیر روابط اقتصادی و نظامی نزدیکی با آن برقرار کرده است.

رندیر جیسوال، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، خاطر نشان کرده که هند از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۸۵ هزار تُن گندم، ۲۰۰ تُن حبوبات و ۴۰ هزار لیتر مواد ضد آفات زراعتی را از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کرده است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ایالات متحده همچنین اهمیت بندر چابهار را برای ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ارائه راه‌های بدیل اقتصادی برای افغانستان درک می‌کند.»

وی افزود: «وزیر امور خارجه کشور ما نیز اخیراً در جلسات متعددی در این باره صحبت کرد و گفت که ما نباید به این پروژه نظر کوتاه داشته باشیم، این پروژه نقش مهمی در اتصال منطقه‌ای دارد، به ویژه برای کشورهای محصور در خشکی در این منطقه.»

آقای جیسوال همچنین تصریح کرد که ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، با یک هیات هندی به رهبری جی پی سینگ، مسوول بخش پاکستان، افغانستان و ایران در وزارت امور خارجه هند، دیدار و در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرده است.

وی افزود که آنان بر ضرورت ارائه کمک‌های توسعه‌ای و بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید ورزیدند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

در پی سیلاب‌ها در افغانستان، رئیس جمهور نیکاراگوا به رهبر امارت اسلامی پیام تسلیت فرستاده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

سفارت افغانستان در چین می‌گوید که رئیس جمهور نیکاراگوا در پی سیلاب‌های مرگبار در افغانستان به مولوی هبت الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی، پیام تسلیت فرستاده است.

بر بنیاد خبرنامه سفارت که امروز (شنبه، ۲۹ ثور) منتشر شد، این پیام از سوی مایکل کیمپل، سفیر نیکاراگوا در چین به بلال کریمی، سفیر افغانستان در چین سپرده شده است.

در این پیام، دانیل اورتیگا، رئیس جمهور نیکاراگوا ضمن ابراز همدردی در مورد سیلاب‌ها، برای ایجاد روابط خوب با امارت اسلامی و همکاری در زمینه‌های مختلف ابراز علاقه‌مندی کرده است.

سفیر نیکاراگوا اظهار کرده که مردم نیکاراگوا نیز مانند افغان‌ها پس از یک مبارزه سخت در برابر استعمارگران، به استقلال دست یافتند که این نقطه مشترک بین دو کشور است.

از سوی دیگر، بلال کریمی، سفیر افغانستان در چین، گفته است که پیام تسلیت رئیس جمهور نیکاراگوا را به رهبر امارت اسلامی می‌رساند. او همچنان از حفظ روابط خوب با این کشور اطمینان داد.

آقای کریمی تاکید کرده که تمام کشورهای امریکای لاتین حایز اهمیت است، اما پیش قدمی نیکاراگوا در این عرصه یک ابتکار مثبت و قابل تحسین است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قمی: نشست دوحه واقعیت‌های افغانستان را منعکس کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

نماینده خاص ایران برای افغانستان در دیدار با همتای ایتالیایی اش اعلام کرده که تهران حاضر است نظر به مشورت‌هایی که انجام داده، با اروپا درخصوص تدوین نقشه جامع همکاری در مورد افغانستان کار کند.

حسن کاظمی قمی در دیدار با نماینده خاص ایتالیا برای افغانستان گفته است که موضوعات نشست سوم سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه، مبتنی بر واقعیت‌های منطقه و افغانستان باشد.

او در صفحه ایکس خود نوشته است: «اقدامات کشورهای فرامنطقه تاکنون بر حل بحران و چالش‌های افغانستان مفید واقع نشده و در صورت استمرار این وضعیت، سر ریز چالش ها گریبانگیر اروپا نیز خواهد شد‌.»

آخرین نشست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه در فبروری امسال برگزار شده بود، اما اهداف عمده آن براورده نشد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!