اخبار ساحوی

بخش های از بغلان زیر سایه گروه طالبان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

وزارت دفاع افغانستان توافق بیرون کشیدن ارتش از دو پایگاه نظامی ولسوالی بغلان مرکزی را تایید می کند، اما تاکید می ورزد که هنوز این تصمیم روی کاغذ است و تا هنگامی که پولیس در این پایگاه ها جابجا نشود، ارتش این پایگاه ها را ترک نخواهد کرد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید: “این موضوعات هنوز روی کاغذ است، نخست تبعات مثبت و منفی آن بربنیاد منافع ملی سنجیده می شود که منافع ملی ایجاب می کند تا نیروها در این پایگاه ها بمانند”.

به اساس این طرح نظامیان افغان از پایگاه های منگل ها و علاوالدین بغلان مرکزی بیرون خواهند شد.  بغلان از جمله ولایات های بسیار ناامن است که حضور گسترده هراس افگنان در آن آسیب رسان به شمال افغانستان پنداشته می شود. پیش از این هم شورای ولایتی بغلان از طرح بیرون کشیدن نظامیان کشور از بغلان مرکزی و واگذاری بخش های از این ولایت به طالبان خبر داده بود، اما والی بغلان در واکنش می گوید تاکنون حکومت مرکزی به این طرح پاسخ نداده است.

عبدالستار بارز والی بغلان در صحبت با آریانانیوز گفت: “هیچ پایگاه به هراس افگنان تسلیم داده نمی شود و هر تصمیمی که باشد به والی میرسد”.

اما چشم انداز و نشانه حکومت افغانستان با بیرون کشیدن نظامیان از بخش های ولسوالی بغلان مرکزی چه است؟ ولسوالی ها که نبض حضور طالبان در آن حس می شود.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله می گوید: “هدف ما این بوده که این نیروها در چهاردره کندز و دندغوری بغلان عملیات کنند و راه های طالبان را بسته سازند؛ قطعا” این تصمیم وجود ندارد تا بغلان به طالبان واگذار شود”.

حضور جنگجویان هراس افگن در بغلان مرکزی آسیب رسان به دست کم چهار ولایت شمالی و شمال شرقی و شاهراه شمال پنداشته می شود.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله می گوید: “مطمین استم که این ارزیابی بوده از سوی دولت تا اگر طالبان در بغلان مرکزی تضعیف شده باشند، از نیروها در دیگر بخش ها استفاده شود”.

شورای ولایتی بغلان نگران تر از همه؛ به باور این شورا با بیرون شدن ارتش از بغلان مرکزی، دست کم سیزده روستای این ولسوالی سقوط خواهند کرد و بخش های دیگر بغلان هم آسیب پذیر خواهند شد. در سال پار به تفاهم حکومت دندغوری نیز به طالبان واگذار شد، مکانی که امروزه از آن به عنوان مرکز اداره، تجهیز و آموزش طالبان در جنگ شمال یاد می شود.

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل