اخبار ساحوی

برای سرمایه گذاری و توسعه افغانستان، کابل به انتقال تجارب ترکیه نیاز دارد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

رییس جمهور غنی در نشست سرمایه گذاری ترکیه و افغانستان، با بیان این مطلب، ترکی را زبان ملی و ترکیه را یک الگوی عالی برای افغانستان دانسته است.

 

رییس جمهور افغانستان در یک سفر دو روزه پس از  آذربایجان، ، روز چهارشنبه وارد، شهر استانبول ترکیه شد.

 

رییس جمهور غنی در مراسم گشایش نشست سرمایه گذاری ترکیه و افغانستان سخنرانی کرد و از نیاز افغانستان به تجارت ترکیه حرف زد.

 

رییس جمهور، اشرف غنی میگوید: “ما دارای جمعیت بسیار جوانی هستیم. درمورد توسعه تجارب خود نیاز داریم تا تجارب ترکیه را به کشور خود منتقل کنیم. ترکیه یک نمونه عالی برای ماست.” 

 

همزمان با این، وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرده است که انقره بر ادامه حمایتش از امنیت، توسعه و ظرفیت سازی در افغانستان تا هنگامی که نیاز باشد، عزم راسخ دارد. 

 

این مقام ارشد ترکی، حمایت از برقراری ثبات سیاسی و اقتصادی در افغانستان را وظیفه کشور ها و سازمان های بین المللی عنوان کرده است.

 

وزیر اقتصاد ترکیه، مصطفی الیتاش میگوید: “ ترکیه مسئولیت حمایت از برقراری ثبات سیاسی و اقتصادی را در برابر برادران افغان بر دوش خود احساس می‌کند. ما برای ادامه حمایت از امنیت، توسعه و ظرفیت‌سازی در افغانستان تا زمانی که به ما نیاز باشد، عزم راسخ داریم.حضور پیمانکاران ترکیه در زمینه‌های انرژی و منابع طبیعی نیز در افغانستان ادامه دارد. من باور دارم که بازرگانان و شرکت‌های ترکیه کمک‌های منحصر به فرد را در راستای توسعه و ثبات در افغانستان ارائه خواهند کرد.”

 

دیدار رییس جمهور غنی با رجب طیب اردوغان رییس جمهور و احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه و همچنان امضای سه تفاهم نامه همکاری دو جانبه، نیز شامل برنامه سفرش است. این تفاهم نامه ها در زمینه مشاوره سیاسی میان وزرای امور خارجه و همکاری امنیتی میان وزرای داخله دو کشور و همچنان تاسیس و احداث دانشگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی از سوی کشور ترکیه در کابل است.

 

 

 

 

 

 

 

Trending

خروج از نسخه موبایل