تجارت

برشنا: در ۲۰ سال گذشته برای تامین برق افغانستان کار اساسی صورت نگرفته است

Published

on

(Last Updated On: قوس ۹, ۱۳۹۹)

مسوولان د افغانستان برشنا شرکت امروز ( یکشنبه، ۹ قوس) میگویند که به دلیل تکمیل نشدن پروژه انتقال ۵۰۰ میگاوات برق از ازبیکستان، مشکلات بی برقی در کشور افزایش یافته است.

به گفته آنان این شرکت با کسر ۳۰۰ میگاوات برق روبرو است که و به همین منظور برق های کشور به ویژه کابل با پرچوی ها روبرو می شوند.

با این حال این شرکت تاکید می‌ورزد که مشکلات پارک های صنعتی نیز حل شده و روزانه ۱۲ ساعت برق برای پارک های صنعتی تهیه شده است.

سلیم سلیمی،معاون عملیاتی شرکت برشنا، در این باره گفت:” تقاضای ما در وقت پیک به ۷۶۰ میگاوات میرسد. در عرضه ما بهبود آمده است اما ما سال گذشته ۴۵۰ میگاوات بود امسال ما توانستیم به ۴۸۰ میگاوت برسانیم.”

مسوولان همچنان اعتراف میکنند که در ۲۰ سال گذشته کار اساسی برای تنظیم برق در کشور انجام نشده است.

در همین حال، مسوولان در اتاق معادن و صنایع میگویند که هنوز هم برای کارخانه‌ها تولیدی برق دوامدار و با ولتاژ بلند وجود ندارد.

سخی احمد پیمان، معاون اتاق معادن و صنایع، در این باره گفت: “در پارک‌های صنعتی نیاز به ۲۰۰ میگاوات برق است که آنها ۱۰ فیدر را به پارک‌ها داده که متاسفانه تمام لین‌های ما اضافه بار است و صنعت کار در هیچ جایی دنیا نمیتواند بدون برق دوام دار و با ولتاژ بلند کار بکند.”

عبدالنصیر رشتیا، رییس اتحادیه کارخانه‌های ذوب آهن، میگوید:” تاهنوز برق منظم در پارک‌های صنعتی وجود ندارد و ۱۲ ساعت که آنها اعلام کرده اند اگر ۱۲ ساعت میبود باز چرا سر و صدای صنعت کار می بر آمد.”

این در حالی است که باشندگان شهر کابل از نبود و پرچوی‌های برق در فصل سرما شکایت می‌کنند.

اما مسوولان برق میگویند که شرکت برشنا با کسر ۳۰۰ میگا وات برق روبرو شده و به همین منظور برق های کشور به ویژه کابل با پرچوی ها روبرو می شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل