Connect with us

رویداد های اخیر

برنامه‌ریزی امریکا برای جلوگیری از خطر سقوط کابل و شهرهای مهم افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۲۰, ۱۴۰۰)

مقام‌های پنتاگون به روزنامه نیویارک تایمز گفته اند که یکی از گزینه‌ها این است که اگر کابل یا سایر شهرهای مهم افغانستان در خطر سقوط قرار بگیرند، امریکا در حمایت از نیروهای افغان حملات هوایی انجام بدهد.

درهمین حال حکومت افغانستان می‌پذیرد که طالبان به فکر تصرف بخشی‌های راهبردی کشور هستند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های ارشد وزارت دفاع امریکا گزارش می‌دهد که پنتاگون سرگرم بررسی گرفتن مجوز برای انجام حملات هوایی در حمایت از نیروهای افغان در صورتی است که کابل یا سایر شهرهای مهم افغانستان در خطر سقوط ویا محاصره طالبان قرار بگیرند.

جوبایدن که دستور خروج از افغانستان را داده، در سخنرانی با گارد ملی امریکا بر حفظ توانایی امریکا برای مهار تهدیدهای هراس‌افگنی درمنطقه سخن میزند.

جوبایدن، رییس جمهور امریکا گفته است که”نیروهای ما شانه به شانه در سراسر جهان ایستاده اند، از جمله در کوه‌های افغانستان طی ۲۰ سال گذشته شجاعانه خدمت کرده اند. هم پیمانان ناتو ما وقتی اهمیت داشت پشتوانه ما بودند و اکنون ما باید روی توانایی‌های سایبری خود سرمایه‌گذاری کنیم تا ما را در برابر هر تهدیدی که در دهه گذشته با آن روبرو بوده ایم و همچنین چالش‌های جدیدی که قرار است با آنها روبرو شویم ، حفظ کنیم.”

به نوشته نیویورک تایمز بحث‌ها برای ادامه حمایت هوایی از ارتش افغانستان نشانگر شدت نگرانی در واشنگتن درباره توانایی ارتش افغانستان برای دفع حملات طالبان و حفظ کنترل کابل و سایر مراکز جمعیتی است.

میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان در سنای امریکا می‌گوید: ” نیازی نیست که ما منتظر بمانیم تا این ترس‌ها ثابت شود، طالبان هیچ گاهی وقت را برای تصرف بخش‌های زیاد کشور هدر نداده اند. اهداف عملیاتی بلند پروازانه تر به گفته یکی از فرماندهان طالبان هنگام رسیدن به کابل ما به عنوان فاتحان می‌آییم، آنها هر روز نزدیکتر می‌شوند در حالی که ما عقب نشینی می‌کنیم”.

شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که طالبان در تلاش اند تا نقاطی را به نام تصرف تخریب کنند و فشار بیشتر را بر غیر نظامیان وارد کرده اند.

ازسوی دیگر درجریان همین هفته سربازان ایتالیایی مستقر درهرات، نیز پرچم شانرا از پایین آوردند و این پایگاه را ترگ گفتند.

لورنزو گوئرینی، وزیردفاع ایتالیا می‌گوید که:” اگر ما مداخله نمی‌کردیم چه بلایی بر سر این کشور می‌آمد. به لطف ما، جامعه افغانستان پیشرفت کرده است. ما پس از دستیابی به نتایج مهم برای امنیت بین‌المللی و آزادی مردم افغانستان در حال رفتن هستیم. در حقوق زنان، در زندگی دموکراتیک پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اکنون مسئله کمک به دفاع از آنها خواهد بود.”

انزو وسیارلی، فرمانده نیروهای ایتالیایی درافغانستان می‌گوید: “ما نمی‌خواهیم که افغانستان به مکانی امن برای هراس‌افگن‌ها مبدل شود. ما می‌خواهیم با تداوم آموزش نیروهای امنیتی افغانستان به تقویت این کشور ادامه دهیم”.

این درحالی است که امریکا تمامی پایگاه‌های نظامی درافغانستان را تا یازدهم سپتامبر تخلیه میکند، اما این کشور گفته که برای مهار هرگونه تهدید احتمالی در برابر این کشور از خاک افغانستان، از یکی پایگاه‌ها درمنطقه کار خواهد گرفت.

یکی از گزینه‌های که امریکا روی آن فکر میکند، پاکستان است.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!