رویداد های اخیر

برنامه جدید سازمان ملل برای کمک به مردم افغانستان

Published

on

(Last Updated On: میزان ۲۹, ۱۴۰۰)

سازمان ملل متحد امروز (پنج‌شنبه ۲۹میزان) اعلام کرد که به هدف جلوگیری از سقوط اقتصادی در افغانستان، صندوق امانتی ویژه‌ای را ایجاد کرده است تا کشورهای کمک کننده بتوانند بدون ارسال کمک به امارت اسلامی از طریق ملل متحد برنامه‌های خاص را در افغانستان تمویل کنند.

اخیم اشتاینر، رییس برنامه انکشافی ملل متحد (UNDP) در یک کنفرانس خبری در جینوا گفت: “آنچه ما شاهد آن استیم نه تنها یک ملت و کشوری است که در بحران سیاسی قرار دارد ؛ بلکه آنچه ما شاهد آن استیم یک انفجار اقتصادی است.”

از زمان تصرف امارت اسلامی در ماه آگست، پول نقد در بانک ها تمام شده و حقوق کارمندان دولت پرداخت نشده است.

با توجه به “انفجار” اقتصاد محلی، هدف تزریق پول به خانواده‌های افغان این است تا در زمستان امسال زنده بمانند و باوجود آشفتگی در کشورشان، آنجا را ترک نکنند.

آقای اشتاینر گفت که جرمنی منحیث نخستین مشارکت کننده، ۵۰ میلیون یورو (۵۸ میلیون دالر) به این صندوق متعهد شده است و برای بسیج منابع با سایر اهداکنندگان در تماس است.

رییس برنامه انکشافی ملل متحد در یک نشست خبری گفت: “ما باید وارد عمل شویم، ما باید اقتصاد مردم را تثبیت کنیم و علاوه بر نجات جان افراد، ما باید معیشت آنان را نیز نجات دهیم.”

آقای اشتاینر افزود: “زیرا در غیر این صورت ما در واقع در زمستان امسال و در سال آینده با وضعیتی روبرو خواهیم شد که در آن میلیون ها و میلیون ها افغان به سادگی قادر به ماندن در کشورخود، در خانه های خود، در روستاهای خود و زنده ماندن نخواهند بود و درک این دشوار نیست. “

این پول از سه طریق مختلف به مصرف خواهد رسید: پول نقد برای برنامه‌های کارهای عامه، قرضه‌های کوچک برای ادامه فعالیت تشبثات کوچک و راه اندازی شرکت های نوپا و درآمد موقت برای افراد مسن و آسیب پذیر.

در همین حال صندوق بین المللی پول روز سه شنبه در گزارشی گفت که اقتصاد افغانستان در جریان سال جاری ۳۰ در صد منقبض خواهد شد؛ وضعیتی که بحران مهاجرت را شعله‌ور کرده و کشور‌های همسایهٔ افغانستان، ترکیه و اروپایی را متاثر خواهد کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل