رویداد های اخیر

برنامه جهانی غذا: ۹۳ درصد خانواده‌های افغان غذای کافی ندارند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۰, ۱۴۰۰)

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد روز گذشته ( جمعه، ۱۹ سنبله) گفته که ۹۳ درصد خانواده‌های افغان غذایی کافی مصرف نمی‌کنند.

این برنامه افزوده که سه بر چهار افغان‌ها از میکانیزم مقابله شدید بشمول حذف غذا و یا اولویت دادن به تغذیه کودکان استفاده میکنند.

این نهاد افزوده که از تاریخ ۱۷ ماه جون تا ۵ سپتمبر سال روان میلادی یک سروی تلیفونی انجام داده که بر اساس آن ۱۶۰۰ تن را در باره رژیم غذایی شان پرسیده شده اند.

این نهاد گفته که پس از تاریخ ۱۵ اگست تا ۲۰ اگست و بعد از آن تفاوت زیادی در غذاهای مردم دیده شده است.

آنتیا وب، معاون مدیر منطقه‌ای سازمان غذایی جهان برای آسیا و منطقه پاسفیک، در این باره گفته” برخی از خانواده‌های که از میکانیزم‌های مقابله شدید استفاده می‌کنند مواردی مانند حذف وعده‌های غذایی یا ترجیح دادن غذا به کودکان به عوض بزرگسالان یا محدود کردن حجم غذا تقریبا دو برابر شده است.”

این درحالی است که پس از تصرف شهر کابل بواسط نیروهای امارت اسلامی شماری از کشورهای و سازمان‌ها ذخایر پولی افغانستان را منجمد کردند.

آنتیا وب در این باره گفته” اکنون مبارزه سریع برای ارایه کمک‌های نجات دهند به مردم افغانستان است که بیشترین نیاز را به آن دارند. ما نیاز داریم که تا ماه نومبر ماهانه به ۹ میلیون تن برسیم تا به هدف خود که تا اخر سال روان میلادی به ۱۴ میلیون تن رسیدگی کنیم برسیم.”

 وی همچنان از تمویل کنندگان خواست تا قبل از نشست بین المللی در باره کمک کردن به افغانستان ۲۰۰ میلیون دالر کمک بکنند.

به اساس گزارش‌ نهادهای کمک رسان افغان‌ها برای تغذیه فامیل‌های خود با مشکلات زیادی روبرو استند.

این درحالی است که خشکسالی و شیوع ویروس کرونا اقتصاد افغانستان را قبلا نیز خدشه دار کرده بود.

آنتیا وب در این باره گفت:” مردم پول کافی برای خریدن غذا ندارند. نرخ‌های مواد غذایی بالا رفته است. نرخ‌های مواد سوخت نیز بالا رفته است. تا آینده نزدیک افراد نه چندان غریب بلکی متوسط نیز قادر به خریدن غذا برای زنده ماندن نخواهد بود.”

بر بنیاد گزارش برنامه جهانی غذا در هر دو کودک زیر سن پنج سال یک تن آن تحت تاثیر سوء تغذی شدن قرار دارد.

این نهاد افزوده که ۱۴ میلیون شهروند افغانستان یا سوم نفوس افغانستان با ناامنی شدید مواد غذایی روبرو استند.

 برنامه جهانی غذا گفته که از میان ۳۴ ولایت افغانستان ۱۵ ولایت آن بشمول غزنی، خوست و پکتیکا  در ماه گذشته مصرف مواد غذایی کمتر داشته اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل