رویداد های اخیر

برگزاری نخستین دور مشورت های سیاسی میان افغانستان و پولند پس از سه دهه

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲۱, ۱۴۰۰)

وزارت امور خارجه کشور گفته است که افغانستان و پولند پس از حدود سی سال نخستین دور مشورت های سیاسی خود را برگزار کردند.

این وزارت در اعلامیه ای گفته است که میرویس ناب معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان و روز گذشته با مرچین پشدچ همتای پولندی اش در ورسا پایتخت پولند دیدار کرده است.

در اعلامیه آمده است که محور اساسی گفتگوها در این نشست را تقویت بیشتر روابط دو جانبه، روند صلح، فصل جدید همکاری میان افغانستان و پولند پسا خروج نیروها از افغانستان، همکاری در بخش های تحصیلی، زراعتی، بانکداری، اقتصادی، همکاری منطقوی و بین المللی و همکاری در سازمان های ملل متحد تشکیل می داد.

آقای ناب در این نشست، از حضور بیست سال اخیر پولند در افغانستان، سپاسگزاری کرده و گفته است که مردم افغانستان هیچ گاهی از یاد نمی برند که “در این ماموریت مشترک کشور پولند ۴۴ سربازش را از دست داد و ۹۰۰ تن دیگر نیز زخم برداشتند.”

معین وزرات امورخارجه برای تقویت و گسترش همکاری بیشتر میان افغانستان و پولند تاکید کرده و آرزو کرده است که فصل جدید مشارکت، افق تازه ی از همکاری ها را با شرکای افغانستان بوِیژه  با پولند بگشاید.

از سوی هم معاون وزیر خارجه پولند نیز از برگزاری نشست مشورت های سیاسی ابراز خرسندی كرده و به روابط تاریخی تقریبا یک قرن بین دو كشور اشاره کرده است.

آقای مرچین پشدچ تاکید کرده است که از سال ۲۰۰۲ پولند با حضور نظامی نیروهای خود از افغانستان حمایت کرده و نزدیک به ۳۰ میلیون یورو به توسعه افغانستان و جامعه آن کمک کرده است.

وی همچنان از آمادگی کشورش برای ادامه حمایت از صلح، ثبات و شکوفایی افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان خبر داده است.

مرچین پشدچ افزوده است که پولند امیدوار است که صلح پایدار و دستاوردهای افغانستان در طول ۲۰ سال گذشته، از جمله در زمینه حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت های مذهبی، حفظ شوند.

در این نشست آقای طاهر قادری سفیر افغانستان در پولند، آقای حمید صدیق، مشاور ارشد وزارت امور خارجه، آقای ویتولد سبوکوف، رییس عمومی بخش آسیا-پسفیک و آقای ادم بروکوسکی، سفیر غیر مقیم پولند در افغانستان نیز حضور داشتند.

روابط دیپلماتیک میان افغانستان و پولند در زمان شاه غازی امان الله خان در سال ۱۹۲۷ اساس گذاشته شد، و دو کشور نزدیک به یک قرن می شود که روابط دو جانبه نزدیک دارند.

Trending

خروج از نسخه موبایل