رویداد های اخیر

برگزاری نشست سه روزه در مورد صلح افغانستان در دوحه

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۹, ۱۴۰۰)

نشست سه روزه درباره صلح افغانستان با حضور نمایندگانی از حکومت، گروه طالبان، امریکا و شماری از کشوهای دیگر در دوجه آغاز شد.

در این نشست نمایندگان خاص امریکا، سازمان ملل، قطر، انگلستان، اتحادیه اروپا، چین، ازبیکستان و پاکستان شرکت کرده اند.

به نمایندگی از افغانستان، عبدالله عبدالله، سید سعادت منصور نادری و معصوم ستانکزی، در این نشست حضور دارند.

فریدون خوزون  سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید: “هیات افغانستان پیام خود را که کاهش خشونت ها و تسریع مذاکرات صلح است در این نشست بیان می‌کند”.

بدنبال این نشست، قرار است نشست ترویکای توسعه یافته نیز با حضور نمایندگان کشورهای روسیه، امریکا، چین و پاکستان نیز برگزار شود.

ماریا ادبهر  سخنگوی وزارت خارجه آلمان میگوید: “ما می خواهیم مذاکرات را در دوحه ادامه دهیم و ما بارها و بارها اعلام کرده ایم که تغییر قدرت نظامی اجباری پذیرفته نمی شود. راه پایدار و صلح آمیز برای افغانستان مذاکره است و به همین دلیل است که ما با تمام ابزارهای دیپلماتیک فشار می آوریم.”

در همین حال وزارت خارجه امریکا گفته که زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه این کشور برای صلح افغانستان، به دوحه رفته تا درباره توقف حمله های طالبان به شهرها با آنها گفتگو کند.

اما حامد کرزی رییس جمهور پیشین امریکا را مقصر اوضاع کنونی میداند.

آقای کرزی  گفته است: ” حضور نظامی امریکا به بهانه مبارزه با هراس افگنی باعث «رنج عظیمی» برای غیرنظامیان و زیرساخت های کشور شد. حضور امریکا در افغانستان به خاطر صلح نبود و همچنین احتمالا برای بهبود روابط ما و پاکستان نبود”.

حامد کرزی به طالبان نیز هشدار میدهد که اگر دست از حمله های شان بر ندارند، با قیام ملی روبرو خواهند شد و او هم  یکی از پشتیبانان این قیام خواهد بود.

وی افزوده است: “اگر آنها حمله به خانه ها و روستاهای افغانان را متوقف نکنند و به کرامت افغان ها حمله کنند، قیامی علیه آنها به وجود می آید، همانطور که قبلا اتفاق افتاده است و من به عنوان یک شهروند افغانستان در حمایت از آن قیام خواهم بود.”

طالبان پس از آن میز گفتگو ها ترک کردند که نیروهای خارجی با میدان های جنگ افغانستان وداع گفتند، پس از آن این گروه نخست برخی ولسوالی ها را تصرف کرد و اکنون هم حملات شانرا برای تصرف شهرهای بزرگ افغانستان شدت بخشیده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل