رویداد های اخیر

برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره افغانستان

Published

on

(Last Updated On: میزان ۴, ۱۴۰۲)

قراراست دراین نشست رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان، گزارش خود را از وضعیت در افغانستان به ویژه زنان ود ختران به شورا ارائه کند.

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان درسازمان ملل و سیما باهوس رییس بخش زنان ملل متحد نیز معلومات خود را به اشتراک کنندگان نشست ارائه می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به برگزاری این نشست می‌گوید، افغانستان دارای یک نظام مشروع مردمی است، امنیت و ثبات را تامین کرده و حق دارد در شورای امنیت نماینده داشته باشد او از این شورا می‌خواهد در مورد افغانستان تجدید نظر کند وکرسی افغانستان را به امارت بسپارد، تحریم‌ها را بردارد و سرمایه‌های افغانستان را برگرداند.

سرمنشی ملل متحد در گزارش سه ماه قبل خود به شورای امنیت گفته بود که تمایل امارت اسلامی برای پذیرفته شدن در جامعه جهانی ایجاب می‌کند تا آنها گام‌های ملموسی برای رعایت و ترویج حقوق بشر بردارند.

امارت اسلامی می‌گوید، درباره خواست‌های سازمان ملل از سوی امارت انکار صورت نگرفته و امارت در تلاش پیدا کردن راه حل برای حل مشکلات است، اما کشورها نباید از موضوع زنان استفاده ابزاری کنند و باید راه‌های دیپلوماتیک را باز کنند تا به طور مستقیم در مورد اختلاف‌ها صحبت شود.

پیش از این درهفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل بسیاری از رهبران و وزیران خارجه کشورها به شمول کشورهای اسلامی از امارت اسلامی خواستند فوراً ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها از کار زنان و آموزش دختران را بردارند و اجازه دهند دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران دوباره باز شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل