اخبار ویژه

برگزاری نشست علمی در کابل درمورد شیوع ویروس جلدی حیوانی

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

نشست علمی در مورد ویروس جلدی حیوانی (lumpy skin disease)، امروز سه‌شنبه، ۱۸ اسد، در پوهنتون کابل برگزار شد.

در این نشست شماری از استادان پوهنتون کابل، نمایندگان وزارت‌های صحت عامه، زراعت ومالداری و شاروالی اشتراک کرده بودند که روی علایم و خطرات این ویروس بحث کردند. شرکت کنندگان در این نشست ویروس جلدی حیوانی را از ویروس‌های خطرناک می‌دانند و برجلوگیری و وقایه آن در کشور تأکید کردند.

بربنیاد گفته‌های وزارت صحت عامه، این ویروس از حیوان مریض به حیوان سالم، توسط پشه انتقال میابد اما قابل انتقال به انسان‌ها نمی‌باشد.

شیرشاه سادات، رییس پوهنزی وترنری پوهنتون کابل گفته است: «این ویروس از ولایت‌های شرقی و جنوب شرقی مانند لغمان ننگرهار و کنر شیوع پیدا کرده اما در حال حاضر این ویروس واکسن ندارد و جای خوشبختی این است که این مریضی به انسان‌ها انتقال نمی‌کند».

نصیراحمد، نماینده وزارت صحت عامه هم‌چنان گفت: «این ویرویس برای صحت غذایی مشکل‌زا می‌باشد خصوصاً برای افراد مبتلا به سوء تغذیه که اگر این محصولات کم شود، دچار مشکل می‌شویم».

این ویروس ساری است و توسط حشرات و تماس از حیوان بیمار به حیوانات سالم انتقال می‌کند.

اسدالله صمدی، استاد پوهنتون کابل گفته است: «این ویروس از یک حیوان به حیوان دیگر توسط پشه‌ها و مگس‌ها انتقال می‌کند و باید مرجع انتقال آنرا از بین برد و قرنطین و واکسن راه‌های مبازره خوب در مقابل این مرض گفته می‌شود».

نماینده وزارت زراعت و مالداری اما از کمپاین سراسری برای جلوگیری از این ویروس به همکاری سازمان‌های بین المللی در تمام ولایت‌ها در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل