اخبار ساحوی

برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی و هنری در کابل به‌مناسب روز جهانی هنر

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

انستیتوت هنرهای زیبا و صنایع، به‌مناسبت روز جهانی هنر، نمایشگاهی را در دو بخش در کابل برگزار کرد.

 در این نمایشگاه، نزدیک به دوصد آثار تاریخی و هنری به نمایش گذاشته شده است.

مسئولان در این نمایشگاه از عدم تجهیزات و امکانات شاکی اند و می‌گویند که آنان برای پیش‌برد کارهای شان، مواد مورد ضرورت را خود از بیرون خریداری می‌کنند و در بخش صنایع نیز از هیچ امکاناتی برخوردار نیستند.

صفی‌الله حبیبی، رئیس انستیتوت هنرهای زیبا و صنایع، میگوید: “متأسفانه کوچک‌ترین اختیارت ما در اختیار نداریم، محصلین ما هنوزهم مواد را خریداری می‌کنند، اتاق‌های که معیاری برای ما ۹۵ سال پیش ساخته شده، متاسفانه هنوزهم اتاق‌ها در اختیار ما قرار ندارد، تجهیزات و تمام موارد خیلی کمبود است، انستیتوت ما خیلی مجزا است از بخش‌های دیگر و تمام مواد از سوی دانش‌آموزان خریداری می‌شود.”

هنر زبان گویای جامعه است که زبان، تاریخ، فرهنگ و تمدن کشور را زنده نگهداشته و از آن پاسبانی می‌کند، اما در افغانستان کم‌ترین توجه نیز به این بخش صورت نگرفته است.

در همین حال، شماری از دانش‌آموزان این انستیتوت، می‌گویند که آنان مشکلات جامعه و کشور را به تصویر می‌کشند، یک دانش‌آموز این نهاد هنری که فروهر نام دارد، می‌گوید که مدت سه سال است که به این هنر رو آورده است و با این کار اش می‌خواهد فرهنگ و هنر کشور را به جهانیان به نمایش بگذارد. وی از حکومت شاکی است و می‌گوید که هیچ نهاد حکومتی تااکنون آنان را پشتیبانی مالی نکرده است.

بانو فروهر، میافزاید: “یک هنرمند را در جامعه فقط به حیث یک رنگ مال و کسبه کار می‌شناسند، ما می‌خواهیم که هنر و هنرمند قالب اصلی خود را پیدا کند.”

همچنان، شماری دیگر از دانش‌آموزان، این انستیتوت که به هنر شان عشق می‌ورزند، می‌گویند که آنان می‌خواهند تا با نقاشی‌های شان حرف‌های ناگفته و دردهای شهروندان کشور را به تصویر بکشند.

پس از سقوط رژیم طالبان در کشور، هنر نقاشی یک‌بار دیگر طرف‌داران خود اش را پیدا کرد، بیش‌ترین آثاری که در این نمایش‌گاه هم به چشم می‌خورد حکایت از روزگار تلخ مردمان کشور دارد و موضوعات هم چون فقر، ناداری، محرومیت، صلح و جنگ را به تصویر کشیده است، جنگی که بیش از چهل سال دامن‌گیر مردمان کشور شده است و از آنان قربانی می‌گیرد.

گزارشگر: ادریس قادری

Trending

خروج از نسخه موبایل