Connect with us

تجارت

برگزاری چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی افغانستان و ایران

منتشر شده

در

(Last Updated On: جدی ۱۹, ۱۳۹۹)

چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی افغانستان و ایران برگزار شد.

کمیته های مشترک کاری کمیسیون اقتصادی ولایات خراسان ایران و هرات، در شهر مشهد روز گذشته به کار خود پایان داد.

مقام ولایت هرات در اعلامیه ای گفته است که از طریق این کمیته ها، کار شیوه های افزایش همکاری های  اقتصادی و تجارتی بین دو ولایت مطرح و دو طرف به توافقاتی نیز دست یافتند.

اعلامیه افزوده است: “کمیسیون اقتصادی ولایت هرات از دو روز بدینسو در یک سفر رسمی در ولایت خراسان رضوی ایران به سر می‌برد. “

در همین حال خبرگزاری ایرنا گزارش کرده است که در این نشست شماری از مقام های افغان و علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی ولایت خراسان رضوی شرکت کرده بودند.

آقای رسولیان گفته است: ” سوابق فرهنگی و دینی دو کشور افغانستان و ایران به ویژه خراسان رضوی و هرات نشان می‌دهد که سطح همکاری دو کشور می‌تواند بیش از آنچه هست گسترش یابد.”

تجارت

افغانستان و پاکستان از تجارت جنس به جنس منصرف شده و در مورد ایجاد روابط بانکی توافق کردند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، اعلام کرده است که افغانستان و پاکستان در جریان مذاکرات اخیر در کابل از تجارت جنس به جنس منصرف شده و در مورد ایجاد و توسعه روابط بانکی میان دو کشور توافق کرده اند.

این توافق در جریان مذاکرات دو روزه میان هیات امارت اسلامی به‌سرپرستی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت و هیات پاکستانی به‌سرپرستی محمد خرم آغا، معین وزارت تجارت آن کشور حاصل شده است.

آقای مجاهد در اعلامیه‌ای ناوقت پنجشنبه گفته است که در این دیدار، توافق شد که جانب پاکستان حداکثر در جریان ۶ ماه آینده، تسهیلات انتقال کالاها را از کانتینرهای بین‌المللی به کانتینرهای محلی در بندر کراچی فراهم می‌کند.

در رابطه به تجارت ترجیحی، توافق شد که به ۱۰ قلم از اموال صادراتی از جمله ۸ قلم محصولات زراعتی و ۲ قلم اموال صنعتی، ترجیحات تعرفه‌ای از سوی هر دوطرف داده می‌شود.

همچنان، در مورد سند ورود موقت برای تردد آزاد لاری‌ها به مدت یک سال به‌گونه آزمایشی، میان دو کشور توافق انجام شد که از اول ماه می ۲۰۲۴ تطبیق خواهد شد.

در این مذاکرات در مورد انتقال کالاها به طور ترانزیت از طریق میدان‌های هوایی دو کشور در دو ماه آینده نیز توافق صورت گرفت.

در رابطه به اقدام‌های اخیر پاکستان در مورد اموال ترانزیتی افغانستان، توافق شد تا الزامیت تضمین بانکی تا یک هفته برداشته شده و مانند گذشته به بیمه اکتفا شود. همچنین جانب پاکستان تعهد نمود تا برای رفع سایر موانع به مشوره جانب افغانستان اقدام‌های لازم را روی دست گیرد.

در این دیدار، دو طرف همچنان در مورد صادرات زغال ‌سنگ افغانستان به پاکستان بحث نموده و جانب پاکستان آمادگی اش را برای خریداری آن به نرخ جهانی اعلام کرد.

آنان همچنان توافق کردند که به ضدعفونی شدن پنبه صادراتی در داخل افغانستان اکتفا شود.

پیش از این، عبیدالرحمان نظامانی، شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل در یک پیام ویدیویی گفته بود که هیات پاکستانی در کابل با مقام‌های امارت اسلامی بر تامین منافع مشترک و تسهیل تجارت دوجانبه توافق نموده و این مذاکرات موفق بود.

Continue Reading

تجارت

شارژدافیر سفارت پاکستان: هیاُت پاکستانی با امارت اسلامی روی همکاری‌های تجاری و ترانزیتی توافق کردند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

عبیدالرحمان نظامانی، شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل ناوقت روز چهارشنبه (۸حمل) در یک پیام ویدیویی گفته است که هیاُت پاکستانی در کابل با مقام‌های امارت اسلامی بر تامین منافع مشترک و تسهیل تجارت دوجانبه توافق کرده است.

این هیاُت دو روز پیش به رهبری محمدخرم آغا، معین وزارت تجارت پاکستان وارد کابل شد.

شارژدافیر سفارت پاکستان در پیام ویدیویی افزوده است که «سفر هیاُت پاکستانی به افغانستان موفق بود.»

آقای نظامانی این سفر را بخشی از تلاش‌های پاکستان برای ایجاد روابط قوی با افغانستان در بخش‌های تجارت دو جانبه و ترانزیت توصیف کرد.

او گفت: «دو طرف توافق کردند که باهم روی منافع مشترک کار کنند. افغانستان و پاکستان توافق کردند که در شماری از بخش‌ها، تجارت دوجانبه و ترانزیت را تسهیل کنند.»

هیاُت پاکستانی به رهبری معین وزارت تجارت این کشور روز دوشنبه (۶حمل) به کابل آمد و روز گذشته با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه هم دیدار کرد.

ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه در شبکه ایکس خود نوشت که آنها در دیدار روز سه‌شنبه درباره تقویت روابط تجاری، ترانزیتی و اقتصادی صحبت کردند.

به گفته او، آقای متقی در دیدار با معین وزارت تجارت پاکستان درباره مشکلات ترانزیتی و راه‌حل آن «به صورت مفصل» توضیح داد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود که خرم آغا وعده داد که برای حل مشکلات ترانزیتی راه‌حلی «در اسرع وقت» پیدا خواهد شد.

این هیاُت پاکستانی به دنبال حملات هوایی پاکستان به دو ولایت شرقی افغانستان و بروز تنش در روابط دو طرف، به دعوت رسمی وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی به کابل سفر کرده است.

Continue Reading

تجارت

علاقه‌مندی شرکتی ۷۷ ترکی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ سمنت جوزجان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۸, ۱۴۰۳)

شرکت ۷۷ ترکیه می‌خواهد که در پروژه‌ سمنت منطقه‌ یتیم تاق ولایت جوزجان سرمایه‌گذاری کند. مسوولان این شرکت در دیدار با سرپرست وزارت معادن و پترولیم خواهان همکاری شده‌اند.

در همین‌حال، شهاب‌الدین دلاور ضمن وعده همکاری در امضای قرارداد پروژه سمنت یتیم‌تاق، خواهان ارایه طرح با تعهدات و تطبیق خدمات اجتماعی بهتر و محیط زیست از سوی این شرکت شده‌ است.

شرکت ۷۷ ترکیه از چندین سال بدینسو در پروژه‌های تولید برق در افغانستان کار می‌کند.

حالا این شرکت علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش معادن کشور نیز شده است.

شماری از صنعت‌کاران می‌گویند که هرگاه سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش تولید سمنت صورت گیرد نه‌تنها که نیازمندی داخلی برآورده شده، بلکه سمنت کشور به بیرون نیز صادر خواهد شد.

در حال حاضر کار در ولایت‌های کندهار، پروان و هرات در بخش تولید سمنت جریان دارد و کار تولید سمنت با سکتور خصوصی عقد گردیده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!