Connect with us

رویداد های اخیر

برگزاری گردهمایی بزرگ در کشور

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

امارت اسلامی افغانستان قرار است که فردا چهارشنبه، ۸ سرطان، یک گردهمایی بزرگ را در «خیمه لویه جرگه» برگزار کند.

مقام‌های امارت اسلامی گفته است که در این گردهمایی سه هزارعالم دینی از سراسر کشور که از هر ولسوالی سه اشتراک کننده، دو عالم دین و یک بزرگ قومی می‌باشند، شرکت خواهند کرد که نظریات و پیشنهادات شان را به رهبری امارت اسلامی ارایه خواهند کرد.

هرچند تاکنون آجندای این گردهمایی مشخص نشده است اما گزارش‌ها میرساند که در کنار مسایل دیگر کشور، بازگشایی مکاتب دخترانه یکی از بند‌های آجندای این نشست خواهد بود.

توریالی همت، آگاه مسایل سیاسی درمورد این گردهمایی گفته است: «به اساس معلومات که من دارم اینست که تمام اشخاص که به این نشست دعوت شده است همه اشخاص عالم و وطن دوست و خیرخواه است، فرق این نشست با نشست‌های دیگر این است که سفیرهای کشورها اشخاص را تعیین میکرد اما حالا  کسانیکه تعیین شده اشخاص متعهد به کشور و اسلام هستند».

با این حال، انتظارها این است که در پایان این نشست راه های حل مناسب برای مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور پیدا شود و تا برنامه‌های روشنی برای آینده کشور تدوین شود.

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا از کمک ۵ میلیون یورویی برای تقویت امنیت غذایی و معیشت در سه ولایت افغانستان خبر داد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ۵ میلیون یورو را به سازمان اقدام علیه گرسنگی به‌منظور تقویت امنیت غذایی و معیشت در ولایات غور، دایکندی و بدخشان ارایه می‌کند.

در اعلامیه اتحادیه اروپا که سه شنبه منتشر شد، آمده است که این پروژه به ۲۶ هزار نفر در سه سال آینده کمک می‌کند.

این پروژه بر تقویت تولیدات زراعتی، پرورش گاو و پرندگان و حمایت از مشاغل کوچک و متوسط متمرکز است. این پروژه همچنین انتقال دانش و مهارت را در بخش فعالیت‌های زراعتی با نگاهی ویژه به زنان و جوانان ارتقا می‌بخشد.

رافایلا ایودیس، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفته است: «از مشارکت جدید ما با سازمان اقدام علیه گرسنگی برای ایجاد تغییر واقعی در زندگی ده‌ها هزار افغانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، بسیار استقبال می‌کنم. ارتقای مهارت‌ها و شیوه‌های زراعتی به زنان و مردان افغان کمک می‌کند تا برای رویارویی با مخاطرات مرتبط با آب و هوا، ایجاد درآمد پایدار و کاهش فقر آمادگی بیشتری داشته باشند.»

ویجی رگوان، نماینده سازمان اقدام علیه گرسنگی در افغانستان تصریح کرده است که این پروژه ولایات آسیب پذیر دایکندی، بدخشان و غور را زیر پوشش قرار می‌دهد.

به گفته وی، ۴۰ درصد مردم در بدخشان و دایکندی، و ۴۵ درصد مردم در غور از ناامنی غذایی حاد رنج می‌برند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

افغانستان سال ۱۴۰۲ را نیز با بحران مشروعیت جهانی سپری کرد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)

امارت اسلامی سال  ۱۴۰۲ را همچنان با بحران مشروعیت جهانی سپری کرد و نتوانست منحیث یک دولت مشروع، جایگاه خود در ملل متحد را به دست بیاورد. جامعه جهانی به دلیل رفتار و قوانین سختگیرانه حکومت سرپرست در برابر زنان و دختران افغان نیز تحریم‌ها را بر امارت اسلامی در این سال پابرجا گذاشت و هشدار داد تا زمانی که امارت اسلامی در سیاست‌های خود تغییر نیاورد به حیث عضو رسمی  جامعه بین‌المللی شناخته نخواهد شد.

اما در کنار این مشکلات، امارت اسلامی در بحث روابط دیپلوماتیک با کشورها به پیشرفت‌های در سال ۱۴۰۲ دست یافت و چین منحیث نخستین کشور سفیر رسمی خود در کابل را معرفی کرد و نیز سفیر رسمی امارت اسلامی در بیجنگ را پذیرفت.

در این سال تعامل سفارت خانه‌های افغانستان با امارت اسلامی نیز ادامه داشت و در ماه میزان سفارت خانه‌های افغانستان در هالند و هسپانیا نیز از تعامل خود با وزارت خارجه کشور خبر دادند. در جریان این سال دیپلومات‌های همنوا با امارت اسلامی کنترول سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در هند را نیز بدست گرفتند. در ۱۴۰۲ همچنان ترکمنستان نام امارت اسلامی را از فهرست تحریم ها و گروه های تروریستی در آن کشور حذف کرد.

در این میان ایران، همسایه غربی افغانستان در ۱۴۰۲ روی معضل آب دریای هلمند با امارت اسلامی درگیر تنش دیپلوماتیک شد و تا کنون این معضل پابرجا مانده است.

پاکستان در مورد آنچه حضور وفعالیت طالبان پاکستانی در خاک افغانستان می داند روابط پُر تنشی را با امارت اسلامی در این سال سپری کرد. این تنش‌ها به جای رسید که اسلام آباد روند اخراج اجباری بیش از یک میلیون مهاجر افغان از آن کشور را عملی کرد.

اما تحلیلگران به این باور اند که کشورهای همسایه و منطقه تاکنون نتوانسته اند در باره‌ی یک سیاست مشخص برای تعامل با امارت اسلامی توافق کنند. به باور آنان تحقق این توافق ملزم به عملی شدن شرایط این کشورها و جامعه جهانی از جمله تشکیل حکومت همه شمول، و احترام به حقوق زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی از سوی امارت اسلامی است.

در این سال کابینه امارت اسلامی نیز به گونه سرپرست باقی ماند، از سویی هم برگشت مقام‌های دولت پیشین و سیاسیون به کشور ادامه داشت و در این سال صدها تن از کشورهای مختلف از طریق این کمیسیون به کشور برگشتند.

با این حال امارت اسلامی، سال ۱۴۰۲ را پُر دست آورد دانسته و تأکید می‌کند که در این سال، پیشرفت هایی در همه عرصه ها به ویژه در بخش گسترش روابط با کشورها به دست آمده است. اما سخنگوی امارت اسلامی عدم حاصل شدن مشروعیت جهانی را برخوردهای سلیقه‌ای  شماری از کشورها می‌داند که به باور او این کشورها در سازمان ملل متحد نیز دست بالایی دارند.

امارت اسلامی در حال حاضر ۳۸ نمایندگی فعال دیپلوماتیک در کشورها دارد و اخیراً آذربایجان نیز سفارتش را می‌خواهد در کابل باز کند.

اکنون دیده شود که در سال ۱۴۰۳ بحران مشروعیت جهانی امارت اسلامی به نقطه پایانی خود می‌رسد یا نه؟

Continue Reading

رویداد های اخیر

ادامه‌ی روند کمک‌های رمضانی بنیاد بیات در ولایت کابل

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)

ده‌ها خانواده‌ی فقیر در غرب کابل از بسته‌های کمک رمضانی بنیاد بیات بهره‌مند شدند.

مسؤولان این بنیاد می‌گویند که کمک‌های این بنیاد در ماه مبارک رمضان به نیازمندان ادامه دارد و می‌خواهند که دست نیازمندان را بگیرند و به آنان کمک کنند.

دریافت کنندگان از کمک‌های بنیاد بیات قدردانی می‌کنند.

بسته‌های کمکی بیشتر شامل مواد خوراکی می‌باشند.

در همین حال شماری از افراد نیازمند که کمک‌های بنیاد بیات را دریافته خرسند اند و از نهادهای دیگر نیز خواستار کمک شدند.

بنیاد بیات یکی از بنیادهای مهم خیریه در کشور محسوب می‌شود که در بیست سال گذشته کارهای ارزشمندی را در بخش رسیدگی به آسیب دیده‌گان حوادث طبیعی، تطبیق پروژه‌های عام‌المنفعه، و کمک به نیازمندان در فصل‌های مختلف انجام داده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!