اخبار ساحوی

بزرگداشت از نخستین سالروز وفات مارشال محمد قسیم فهیم

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

نخستین سال گذشت وفات مارشال محمد قسیم فهیم با حضور رئیس جمهوری و شماری زیادی از مقام های حکومت درخمیه لویه جرگه بزرگذاشت شد.

رئیس جمهور غنی دراین مراسم می گوید که مارشال فهیم در ساختار نظام و ایجاد وحدت ملی درکشور نقش اثر گذار داشت و در دفاع از کشور تلاش های زیادی کرده بود.

درهمین حال رئیس اجرائیه می گوید که مارشال فهیم برای حفظ دست آورد ها درکشور بیشتر تلاش می کرد و یک شخصیت با اطمینان برای اکثریت مردم افغانستان بود. خلای نبود آن هنوز هم در کشور پر نشده است.

یک سال از مرگ مارشال محمد قسیم فیهم میگذرد، دراین جا رئیس جمهور، رئیس اجرائیه و مقام های حکومت گرد، آمده اند و از کار کرد های مارشال فهیم ستایش می کنند.

رئیس جمهور غنی می گوید که مارشال فهیم مرد سیاست و میدان نبرد بود و جایگاه ویژه در میان مردم افغانستان داشت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور میگوید” مارشال صاحب در عمر پنجاه و شش ساله گی فوت کرد، این شخصیت هم درسیاست و هم در میدان نظامی شخصی بود که جایگاه ویژه را کسب کرده است و بیشترین بخش زنده گی خود را در دفاع از کشور و حاکمیت ملی سپری کرده بود.”

ازسویی هم رئیس اجرائیه کارکرد های مارشال فهیم را دربرابر شوروی سابق و رژیم طالبان ستودنی میداند و تاکید می ورزد که مرگ وی یک ضایعه بزرگ برای کشور بود.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه میگوید” مارشال به مجاهد بودند خود افتخار می کرد و در هر دوره از روزگاراش برای ایجاد افغانستان با ثبات و یک جا ساختن مردم به سوی یک کشور شگوفا تلاش می ورزید. مارشال فهیم سخت آرزو داشت که افغانستان به صلح دست یابد، و دراین راستا تلاش های زیادی کرد.”

پسر مارشال فهیم که دراین همایش حضور داشت می گوید که پدرش به علت تلاش های بیشتر در راستای یک افغانستان با ثبات جایگاه خاصی میان مردم داشت و مرگ وی یک ضایعه جبران نا پذیر خواهد بود.

ادیب فهیم پسر مارشال فهیم گفت ” مرگ پدرم در یک مقطع اساس تاریخی یک ضایعه بزرگ بود. پدرم به علت خدمت گذاری و ایجاد تفاهم میان گروه های گونه گون جایگاه خاصی میان مردم پیدا کرده بود و بیشتر مورد اطمینان گروه ها بود.”

همچنان عبدرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی گفت “مارشال به مجاهد بودن خود افتخار می کرد و یک شخصیت باعزم جهادگر و مقاومت گر بود و نامش در روز های دفاع از افغانستان ثبت است. همین مقاومت گران هستند که تاریخ افغانستان را می سازند وعظمت تاریخ افغانستان با جهاد گره خورده است.”

مارشال محمد قسیم فهیم بخش زیادی از زنده گی اش را دربرابر قشون سرخ شوروی سابق و رژیم طالبان مبارزه کرد و پس از حمله انتحاری بر قهرمان ملی کشور، مسوولیت رهبری جبهه مقاومت را بر عهده داشت.

وی درایجاد حکومت موقت و انتخابات نقش اثر گذاری داشت و سرانجام در هژدهم حوت سال پار درنتیجه بیماری که داشت چشم از جهان بست و دار فانی را وداع گفت.

Trending

خروج از نسخه موبایل