جهان

بسته جدید کمک‌های نظامی امریکا برای تایوان

Published

on

(Last Updated On: اسد ۶, ۱۴۰۲)

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام امریکایی نوشته است که، واشنگتن بسته جدید کمک‌ نظامی برای تایوان به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دالر را در نظر گرفته که به زودی و به احتمال زیاد امروز جمعه رسماً اعلام می‌کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام خشم بیجنگ را برخواهد انگیخت.

اخیراً کنگره امریکا در بودجه ۲۰۲۳ این کشور اجازده داده است که دولت با استفاده از اختیار ریاست جمهوری برای برداشت تسلیحات از ذخیره‌گاه اردو، تا یک میلیارد دالر کمک تسلیحاتی به تایوان بدهد.

به نوشته رویترز، یک مقام امریکایی که نامش را فاش نکرد گفت:«انتظار می‌رود این بسته کمک‌های تسلیحاتی امریکا برای تایوان حدود ۳۳۰ میلیون دالر ارزش داشته باشد.»

کاخ سفید از اظهار نظر درباره این گزارش خوداری کرده است.

طبق این گزارش، در اعلامیه رسمی دولت امریکا فهرست سیستم‌های تسلیحاتی ارسالی به تایوان ذکر نخواهد شد.

در هفته‌های اخیر چهار منبع اعلام کردند، انتظار می‌رود این بسته کمک تسلیحاتی شامل چهار طیاره بدون سرنشین شناسایی MQ-۹A باشد اما در عین حال احتمال لغو ارسال این اقلام را نیز مطرح کردند چون مقامات گزینه حذف تجهیزات پیشرفته‌ای از این طیاره‌های بودن سرنشین که منحصراً نیروی هوایی امریکا به آنها دسترسی دارد را بررسی می‌کنند.

به گفته یکی از منابع رویترز، مساله دیگر مربوط به این طیاره‌های بودن سرنشین این است که چه کسی هزینه اعمال تغییرات در طیاره‌های بودن سرنشین را پرداخت کند. رویترز نوشت اینکه این طیاره‌های بودن سرنشین هنوز بخشی از این بسته باشند را قطعی نمی‌داند.

تایوان پیش از این با امریکا بر سر خرید چهار طیاره‌های بودن سرنشین پیشرفته از مدل MQ-۹B SeaGuardian که ساخت شرکت جنرال اتومیکس است و قرار است در سال ۲۰۲۵ تحویل داده شوند، توافق کرده بود.

چین جزیره تایوان را به عنوان یکی از ایالت‌های خود می‌داند و استفاده از زور برای در اداره گرفتن این جزیره را رد نکرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در تاریخ ۱۶ مه به یک کمیته مجلس سنای امریکا گفته بود: “من خرسند هستم که امریکا به زودی کمک امنیتی چشمگیر بیشتری از طریق اختیار ریاست جمهوری برای برداشت از ذخیره‌گاه اردو که کنگره سال گذشته به آن مجوز داد، به تایوان می‌فرستد.»

جنرال مارک میلی، لوی درستیز اردوی امریکا نیز اوایل ماه جاری میلادی گفت، واشنگتن و متحدانش باید تحویل تسلیحات به تایوان را در سال‌های آینده تسریع کنند تا به این جزیره در مورد دفاع از خودش کمک کنند.

بیجنگ مکرراً از امریکا که مهم‌ترین تامین کننده تسلیحات تایوان است خواسته فروش تسلیحات به این جزیره را متوقف کند.

مارک میلی ادعا کرد، تایوان به تسلیحاتی نظیر سیستم‌های ضد هوایی و راکت‌های ضد کشتی پرتابی از سطح احتیاج دارد.

تایوان اعلام کرد، در بودجه نظامی سال جاری میلادی خود بر آماده سازی تسلیحات و تجهیزات با هدف مقابله با “محاصره تمام عیار” فرضی از سوی چین از جمله تدارک قطعات جت‌های جنگی اف-۱۶ و پرسازی ذخیره‌های تسلیحات تمرکز می‌کند.

دولت امریکا پیش از این از اختیار ریاست جمهوری برای برداشت سلاح از ذخیره اردو به عنوان یک تدبیر اضطراری برای تسریع ارسال کمک‌های امنیتی برای اوکراین استفاده کرد. با این حال کنگره امریکا سال گذشته میلادی مجوز استفاده دولت از این اختیار برای تایوان را در پیش زمینه عدم وجود وضعیت اضطراری داده است. تایوان پیشتر از امریکا به سبب تاخیر در تحویل تسلیحاتی که این جزیره سفارش داده انتقاد کرده بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل